آفتاب
کارشناس مسایل پاکستان در گفت و گو با ایرنا:

اسلام آباد روابط با تهران را قربانی رابطه با ریاض نمی کند

اسلام آباد روابط با تهران را قربانی رابطه با ریاض نمی کند

تهران-ایرنا-تهران-ایرنا- تحلیلگر و کارشناس مسایل سیاسی، سفر نوازشریف نخست وزیر پاکستان را به تهران به منظور نشان دادن نگاه میانه اسلام آباد بین تهران- ریاض دانست و گفت: پاکستان نمی خواهد روابط خود با تهران را قربانی ارتباط اش با ریاض کند.

«پیرمحمد ملازهی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره اهمیت سفر نوازشریف نخست وزیر پاکستان به تهران اظهار داشت: حقیقت این است از زمانی که حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف روی کار آمد، بحث هایی درباره ارتباط نزدیک وی با عربستان سعودی مطرح شد.

وی به حضور چندین ساله نواز شریف در عربستان در دوران تبعیدش اشاره کرد و گفت: انتشار برخی مواضع مبنی بر اینکه پاکستان در رقابت های پنهانی، جانب عربستان را خواهد گرفت، باعث شده است که نواز شریف تصمیم بگیرد، سفر به تهران را در دستور کار خود قرار دهد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: علاوه براین، به دلیل بحث های مطرح شده درباره ارتباط نزدیک اسلام آباد با ریاض، برخی از احتمال حضور گروههای رادیکال در سوریه و عراق و فعالیت تکفیری ها در مناطقی که ایران نفوذ بسیار دارد، خبر داده بودند.

ملازهی اظهار داشت: اما به نظرم برخی مسایل است که پاکستانی ها احساس می کنند باید مواضع و سیاست های میانه روی را ایفا کنند چرا که نباید روابط خود با ایران را قربانی ارتباط با عربستان کنند.

این کارشناس مسایل پاکستان و شبه قاره هند خاطرنشان کرد: از این زاویه، هدف اصلی سفر نواز شریف به تهران این است ذهنیت هایی را که از زمان روی کار آمدنش مبنی بر نزدیکی اسلام آباد به ریاض ایجاد شده است، پایان دهد.

ملازهی از دیگر محورهای مهم سفر نواز شریف به تهران را مسائل مرزی بین دو کشور دانست و گفت: گاهی اتفاقاتی در مرزهای شرقی ایران می افتد که ایران احساس می کند طرف مقابل در تامین امنیت مرزها کوتاهی می کند. از این رو، به طور قطع یکی از موضوعات مهم سفر نواز شریف به تهران امنیت مرزها و فعالیت نیروهای تندرو در مرز دو کشور است.

وی سفر اخیر «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور به اسلام آباد و دیدار با مقامات امنیتی و نظامی این کشور را در این راستا توصیف کرد و گفت: در این دیدارها دو طرف تلاش کردند به راه حلی برای همکاری های گسترده تر در زمینه امنیت مرزها برسند.

ملازهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اخیرا پاکستان از تمایلش برای ایفای نقش میانجی گری بین تهران- ریاض خبر داده است، آیا با نقش آفرینی اسلام آباد، شاهد بهبود روابط ایران و عربستان خواهیم بود؟ گفت: در جناح بندی های حاکمیتی ایران، دو دیدگاه درباره عربستان وجود دارد، برخی از آنهایی که نگاه تند و رادیکال دارند معتقدند با عربستان نمی توان به جمع بندی رسید.

وی افزود: براساس این دیدگاه، تضادهای ایجاد شده بین ایران و عربستان در بحرین،عراق و سوریه مانع ارتباط دو کشور می شود.

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: اما جناح مقابل یعنی حامیان دولت بر این باورند که بخشی از مشکلات امروز منطقه ای ناشی از اختلاف این دو کشور است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من نیازی به میانجی گری پاکستان برای بهبود روابط دو کشور ایران و عربستان نیست، چرا که این دو کشور جایگاه مهمی در منطقه دارند و از دیرباز با یکدیگر همکاری داشتند و دو کشور می توانند زمینه های بهبود روابط را فراهم کنند.

ملازهی خاطرنشان کرد:اگر نگاه و مسیر دوم مبنی بر تعامل با عربستان پیگیری شود ،شخصیت هایی هستند که می توانند به خاطر جایگاهی که دارند، این مسیر را هموار کنند.

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی،علاوه براین تجربه نشان داده است که پاکستان نیز مثل هر کشور دیگری از قرارگرفتن در نقش واسطه و میانجی به دنبال منافع خود بوده، بنابراین بهتر است که تهران- ریاض روابط را بهبود بخشند.

وی با بیان اینکه عربستان هم می داند که تضاد با ایران به سودش نیست، افزود: هر دو مدعی الگوی قدرت اسلامی هستند و کشورهای مهم و تاثیرگذاری در منطقه محسوب می شوند.

به گفته ملازهی،تهران و ریاض به خوبی می توانند فصل های مشترکی پیدا کنند تا تردید ها را برطرف کنند چرا که در هر دو کشور نیروهایی هستند که تمایل به بهبود روابط تهران - عربستان دارند.

سیام4**9173**1572
کد N274687

وبگردی