آفتاب

رژیم صهیونیستی آمریکا را عامل به بن بست رسیدن مذاکرات سازش دانست

رژیم صهیونیستی آمریکا را عامل به بن بست رسیدن مذاکرات سازش دانست

تهران - ایرنا - یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات اخیر نماینده آمریکا در مذاکرات سازش، اتهامات وارده در زمینه شکست این مذاکرات را متوجه واشنگتن دانست.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری ˈرویترزˈ، ˈمارتین ایندیکˈ پنجشنبه گذشته در نخستین اظهارات علنی اش درباره مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین، احداث شهرک های صهیونیست نشین در اراضی اشغالی را عامل اصلی به بن بست رسیدن این مذاکرات دانست.

وی افزود: هیچ یک از طرفین شهامت دادن امتیازات لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را نداشتند.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی و مطلع از جریان روند مذاکرات، دیروز در واکنش به این اظهارات، ایندیک را به دورویی متهم کرد و گفت: او از ابتدا می دانست که شهرک سازی در کرانه غربی و شرق بیت المقدس همزمان با مذاکرات ادامه خواهد داشت.

این مقام صهیونیست که خواست نامش افشا نشود، به خبرگزاری رویترز گفت: ایندیک دیگران را سرزنش می کند، ولی درباره مسوولیت خودش در زمینه به بن بست رسیدن مذاکرات سخنی نمی گوید .

وی افزود: حتی یک مورد را هم نمی توان درباره کمک ایندیک به پیشبرد مذاکرات بر شمرد.

بر اساس گزارش رویترز، ایندیک به جز مساله شهرک سازی اسراییل، از مقامات فلسطینی به خاطر اقدام یک جانبه آنها در زمینه امضای 15 کنوانسیون بین المللی انتقاد کرد.

در تاریخ 24 آوریل (4 اردیبهشت) و پس از آن که ˈمحمود عباسˈ رییس تشکیلات خودگردان به صورت غیر منتظره توافق ˈآشتی ملیˈ با ˈجنبش مقاومت اسلامی فلسطینˈ (حماس) را امضا کرد، ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی مذاکرات سازش را به حالت تعلیق درآورد.

ایندیک در تشریح جزییات اقدامات رژیم صهیونیستی که به گفته وی، نتایج معکوس به همراه داشت، به طرح هایی اشاره کرد که خبر آن ها در زمان برگزاری مذاکرات اعلام شد. به موجب این طرح ها در حدود هشت هزار واحد مسکونی در اراضی که فلسطین جزئی از دولت آینده خود اعلام کرده است، ساخته خواهد شد.

نماینده آمریکا از این طرح ها به عنوان ˈعامل ضعیف کننده دیپلماسیˈ و متقاعد کننده عباس به این که نتانیاهو درباره مذاکرات سازش جدی نیست، یاد کرد.

رژیم صهیونیستی همچنین برای احداث چهار هزار و 800 واحد مسکونی در اراضی اشغالی فراخوان مناقصه داده است .

به گفته مقام صهیونیست که در این زمینه اظهار نظر کرد، ایندیک نه تنها از این طرح ها، بلکه از تعداد واحدهای مسکونی نیز مطلع بوده است.

روند اخیر مذاکرات سازش پس از سه سال وقفه در 29 ژوییه (7 مرداد) گذشته به وساطت ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا و بر اساس این اصل که طرفین در گفت و گوی مستقیم دستاورد بیشتری خواهند داشت، از سرگرفته شد.

کری سپس ایندیک را به عنوان نماینده اش در مذاکرات منصوب کرد.

مقام ناشناس صهیونیست همچنین افزود: با این که مذاکرات مزبور قرار بود عمدتا دو جانبه باشد، اما ایندیک درخواست کرده بود که در تمامی جلسات حضور داشته باشد.

وی بدون آن که وارد جزییات شود ، ادامه داد: هرچند برخی از این مذاکرات صرفا میان مقامات اسراییلی و فلسطینی برگزار شد، اما حضور ایندیک در دیگر جلسات این مذاکرات به پیشرفت آن لطمه زد، در حالی که نبودش می توانست بیشتر مثمر ثمر باشد.

خاورم**9156**1651
کد N274313

وبگردی