آفتاب

دو درخواست از علی لاریجانی

دو درخواست از علی لاریجانی

رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران از رییس مجلس شورای اسلامی خواست در زمینه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب و معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان گام‌هایی برای حل همیشگی مشکلات بردارد.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نادر قدیانی در آیین اختتاحیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که روز شنبه 20 اردیبهشت‌ماه در ضلع جنوبی مصلا برگزار شد، در سخنانی خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: نمایشگاه کتاب ما با نمایشگاه‌های بزرگ جهانی که ساختمانی بزرگ دارد هیچ تفاوتی ندارد به‌جز اینکه بازدیدکنندگان فراوانی از آن استقبال می‌کنند. در بیشتر نمایشگاه‌های دنیا هم مثل نمایشگاه ما فروش کتاب جریان دارد. در این زمینه فقط از آقای لاریجانی خواهش می‌کنم به پروژه شهر آفتاب که توسط شهرداری تهران بنا شده کمک شود. به کمک شهرداری تهران بشتابید تا مسئله مکان برگزاری نمایشگاه برای همیشه حل و فصل شود.

او افزود: در سال‌های گذشته همیشه درِ اتاق‌های نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی به روی اتحادیه ناشران بسته بوده است. آقای لاریجانی خواهش می‌کنم شما توجه کنید. در سال 80 ناشران و کتاب‌فروشان با تصویب مجلس از مالیات بر درآمد معاف شدند. آیا با تبصره‌ها و آیین‌نامه‌های سازمان مالیاتی می‌توان این معافیت را دور زد؟

قدیانی اضافه کرد: نهایت حرف سازمان مالیاتی این است که اگر ناشران و کتاب‌فروشان می‌خواهند از مالیات معاف شوند باید پروانه فعالیت‌شان را وزارت ارشاد صادر کند. در دوره گذشته وزیر ارشاد کلیه اختیارات خود را در این زمینه به اتحادیه ناشران واگذار کرد اما متأسفانه امور مربوطه عملیاتی نشده است.

او ادامه داد: اخیرا جناب آقای جنتی فرموده‌اند که اگر قرار باشد ناشران و کتاب‌فروشان از مالیات معاف شوند باید قانون جدیدی نوشت که این یعنی بازگشت به 14 سال قبل. آقای لاریجانی در سال اقتصاد و فرهنگ از شما می‌خواهم که در جلسه‌ای با سازمان امور مالیاتی برای همیشه به این اختلافات 14 ساله پایان دهید.

نجات فرهنگ از دست سیاست

در بخش دیگری از آیین اختتامیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران حجت‌الاسلام رسول جعفریان، نویسنده و پژوهشگر، عنوان کرد: شروع تمدن بشری با کتاب است، با این اعتقاد که پژوهشگر می‌تواند افکارش را به مشارکت بگذارد. سهم ایران و تمدن اسلامی در این زمینه همواره سهم بسزایی بوده است، اما متأسفانه چند قرنی است که ما متوقف شده‌ایم.

او ادامه داد: امروز حس می‌کنیم با تکاپوهایی که در جهان اسلام ایجاد شده جان دوباره‌ای گرفته‌ایم و امیدواریم که بتوانیم در قرن بعدی به جایگاه خود برگردیم. این امر منوط به این است که ارزش کتاب را بشناسیم.

جعفریان همچنین اظهار کرد: نمایشگاه کتاب باید فضایی برای تضارب آرا باشد. در دوره‌های قبل محدودیت‌هایی برای تضارب آرا وجود داشت در حالی که یک مولف تا اندیشه‌اش منتشر نشود درست نقد نمی‌شود. فرصت انتشار و نقد اندیشه باید به طور مساوی برای متفکران فراهم شود.

او افزود: مانع دیگر در فعالیت‌های ما محدود بودن به زبان فارسی است. افکار ما در حیطه زبان فارسی مانده است در حالی که ما باید به بخش بین‌الملل توجه کنیم. امروز در جهان اسلام بخش بزرگی از افکار به زبان عربی منتشر می‌شود که متأسفانه پرداختن به این موضوع در ایران محدود است. من از مسئولان خواهش می‌کنم که در طول سال نمایشگاه‌هایی به زبان عربی برپا کنند. امیدوارم که بتوانیم از سیاست دور شویم و حوزه فرهنگ را از سیاست نجات دهیم. خواهش می‌کنم به بخش بین‌المللی و عربی توجه ویژه کنید. امسال متأسفانه مشکلات مالی که از دوره‌های قبل ایجاد شده در نمایشگاه کتاب مانع تحقق این امر به صورت شایسته بود. در دوره‌های گذشته حتا یکی-دو سال این بخش‌ها در نمایشگاه به صورت صوری و با استفاده از آثار مانده از سال‌های قبل برگزار شد.

جعفریان همچنین گفت: در مورد کشورهای غربی هم همین‌طور. دانشجویان ما افکار غربی‌ها را به خوبی نمی‌شناسند در حالی که این افکار باید شناخته شوند تا بتوانیم نقد بهتری از آن‌ها داشته باشیم. ما می‌توانیم مشارکت یک درصدی خود را در فرهنگ جهان دو درصدی کنیم. به هر شکل باید از این حالت ایزوله دربیاییم. ما دولت جدید را فرصتی برای بهبود این وضعیت می‌دانیم.

او همچنین اظهار کرد: آمارهای کتاب‌خوانی در حال حاضر دیگر کاربرد ندارد. امروز شبکه‌های اجتماعی فعال‌ترند و دولت جدید بحق تصمیم دارد در این زمینه گام‌های بهتری بردارد. امروز استفاده از شبکه‌های اجتماعی به میزانی است که ممکن است در آینده بخش بزرگی از خانواده‌ها دیگر رنگ کتاب را نبینند.

او ادامه داد: ما نباید طوری رفتار کنیم که در سال‌های آینده از محروم کردن مردم خود از برخی ابزارها پشیمان شویم. بسیاری از کتاب‌ها می‌توانند وارد شبکه‌های اجتماعی شوند. همچنین می‌توان در این فضاها فعالیت‌هایی برای کمک به کتاب‌خوانی انجام داد.

این نویسنده و پژوهشگر همچنین اظهار کرد: نمایشگاه امسال مظهر همان چیزی است که ما به عنوان اعتدال می‌شناسیم. در این نمایشگاه همه حق حرف زدن دارند، البته نباید خلاف بگویند. در انتشار اندیشه‌ها نباید هیچ محدودیتی وجود داشته باشد مگر در جهت حفظ اسلام و جلوگیری از آنچه باعث می‌شود به ملت ما بربخورد.

انتهای پیام

کد N274159

وبگردی