آفتاب

رویترز: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار شفاف‌سازی ایران در زمینه چاشنی‌های انفجاری است

رویترز: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار شفاف‌سازی ایران در زمینه چاشنی‌های انفجاری است

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اطلاعاتی را از ایران در مورد چاشنی‌های انفجاری که به ادعای آن‌ها می‌تواند به ساخت یک بمب اتم کمک کند، دریافت کرده و خواستار شفاف‌سازی بیشتر در این خصوص شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در ادامه آورده است: ‌چگونگی پاسخ ایران به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص چاشنی‌های انفجاری EBW آزمایشی است در مورد تمایل ایران برای همکاری کامل با آژانس در مورد تحقیقات در زمینه اتهام تلاش این کشور برای رسیدن به بمب اتم.

ایران تاکید دارد که اتهام وجود چنین فعالیت‌هایی بی‌اساس است اما ابراز تمایل کرده است که برای شفاف‌سازی در این زمینه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد.

همچنین آمریکا ادعا می‌کند که آمادگی ایران برای کاهش نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند منجر به موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به یک توافق بر سر مساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود.

ایران و گروه 1+5 قرار است تا اواخر ماه ژوئیه سال جاری به توافق نهایی دست پیدا کنند.

این منابع دیپلماتیک اعلام کردند: ایران در اواخر ماه آوریل اطلاعاتی را به آژانس در مورد چاشنی‌های انفجاری که ایران می‌گوید برای اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد ارائه داده است. این منابع می‌گویند آژانس از ایران خواسته است تا به سوالاتی در این زمینه پاسخ دهد اما جزئیاتی در این مورد ارائه نداده و آژانس نیز تاکنون در مورد ارائه این گزارش از سوی ایران اظهارنظری نکرده است.

مارک فیتز پاتریک سرپرست برنامه‌های منع گسترش در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در این باره گفت: پاسخ دادن به این سوال‌ها در مورد چاشنی‌های انفجاری EBW بسیار مهم است و این پاسخ‌ها باید با دلیل اثبات شده و صادقانه باشند چون با یکی از مسائل مربوط به اتهام وجود برخی ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران ارتباط دارد.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: ایران خواستار پایان یافتن تحریم‌هایی است که به اقتصاد وابسته به نفت این کشور آسیب می‌زند. پس از سال‌ها افزایش اختلافات میان ایران و غرب سال گذشته انتخابات رییس‌جمهور میانه‌روی این کشور راه را برای گرم‌تر شدن این روابط هموار کرده است.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته در یک توافق گام به گام تصمیم گرفتند به این اتهامات که تهران ممکن است به دنبال گسترش ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای باشد رسیدگی کنند. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت صلح‌آمیز دارد و تنها به دنبال گسترش تکنولوژی هسته‌ای است.

یکی از این هفت اقدامی که طبق این توافق باید تا پانزدهم ماه مه انجام شود این است که ایران اطلاعات در مورد چاشنی‌های EBW را به آژانس ارائه کند.

واقعیت این است که موافقت ایران برای رسیدگی به این مساله به عنوان پیشرفت تلقی می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌ها به دنبال آن بوده است تا بتواند به این ادعا که ایران به دنبال طراحی یک کلاهک هسته‌ای است رسیدگی کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس ضمیمه 12 صفحه‌ای گزارش یوکیا آمانو در آبان 1390،"توسعه ایمن چاشنی‌های سریع عمل‌کننده و تجهیزات مناسب برای آتش‌زنی چاشنی‌ها، یک قسمت لاینفک از برنامه توسعه یک دستگاه هسته‌یی انفجاری است. در میان اسناد مطالعات ادعایی، تعدادی از اسناد مربوط به توسعه چاشنی‌های سریع معروف به چاشنی‌های انفجاری سیمی (EBW) توسط ایران در بین سال‌های 2003 2002 است که به عنوان یک جایگزین ایمن چاشنی برای طراحی یک دستگاه هسته‌یی استفاده می‌شود. "

این منابع دیپلماتیک همچنین آورده‌اند ایران و آژانس پس از پانزدهم مه باید بر سر یکسری اقدامات جدید توافق کنند.

مذاکرات ایران و آژانس کاملا از مذاکرات هسته‌ای این کشور با گروه 1+5 که هم‌اکنون در جریان است تفاوت دارد اما همه طرف‌ها در این مذاکرات خواستار پایان دادن به نگرانی‌ها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند.

ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست پیدا کردند که بر اساس آن ایران در ازای کاهش برخی از تحریم‌های اقتصادی غرب، بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق در آورده است. این کشورها طبق توافق اولیه‌شان شش ماه فرصت دارند تا به توافق جامع نهایی دست پیدا کنند.

انتهای پیام

کد N274045

وبگردی