آفتاب

معرفی برندگان اسکار سینمای آلمان / دی‌دی هم جایزه گرفت

معرفی برندگان اسکار سینمای آلمان / دی‌دی هم جایزه گرفت

فیلم سینمایی «خانه در برابر خانه» که تاریخ آلمان را به تصویر می‌کشد در جوایز فیلم آلمان برنده جایزه لولای طلای بهترین فیلم شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برندگان شصت و چهارمین دوره جوایز فیلم آلمان که از آن به عنوان اسکار سینمای این کشور یاد می‌شود، جمعه شب در مراسمی در برلین معرفی شدند.

جایزه لولای طلای بهترین فیلم به «خانه در برابر خانه» (Home From Home) ساخته ادگار رایتس رسید. این فیلم پیش‌درآمدی بر سه‌گانه «Heimat» به کارگردانی رایتس است که زندگی خانواده سیمون را از 1919 تا 2000 از طریق تراژدی‌ها و پیروزی‌های تاریخ آلمان به تصویر می‌کشد.

رایتس برای «خانه در برابر خانه» 100 سال به عقب بازگشته تا نگاهی به سیمون‌ها در قرن هجدهم داشته باشد. آن‌ها در فقر کامل زندگی می‌کنند و امیدوارند برای رسیدن به یک زندگی بهتر به برزیل مهاجرت کنند.

رایتس 81 ساله جوایز بهترین کارگردان و فیلمنامه را هم از آن خود کرد. او فیلمنامه «خانه در برابر خانه» را با همکاری گرت هایدنرایش نوشته است. هایدنرایش پس از دریافت جایزه از این گفت که آلمان زمانی کشور مهاجران فقیر بود.

جایزه لولای نقره‌ بهترین فیلم به «کوچه تاریک» به کارگردانی آندراس پروچاسکا اعطاء شد که فیلمی خانوادگی با بازی سام رایلی بازیگر بریتانیایی است.

هرچند «کوچه تاریک» جایزه اصلی را نبرد، اما با دریافت هشت جایزه لولا شامل جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل برای توبیاس مورتی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همین طور موفقیت در تقریبا همه بخش‌های فنی از جمله بهترین چهره‌پردازی، طراحی لباس، طراحی صدا، موسیقی فیلم، طراحی دکور و فیلمبرداری، پیروز بزرگ این دوره جوایز فیلم آلمان لقب گرفت. 


«خانه در برابر خانه» ساخته ادگار رایتس جایزه لولای طلای بهترین فیلم را برد

«دو زندگی» ساخته گئورگ ماس که سال گذشته نماینده آلمان در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان بود، جایزه لولا برنز بهترین فیلم را برد. فیلم در بخش تدوین هم برنده شد.   

دیتر هالروردن، کمدین محبوب تلویزیونی - در ایران معروف به دی‌دی - که از او به عنوان بنی هیل آلمان یاد می‌شود، برای بازی در یک نقش درام در فیلم «آخرین مسابقه او» جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت. او در این فیلم نقش یک دونده سابق ماراتون را به عهده دارد که برای آخرین مسابقه تمرین می‌کند.  

یوردیس تریبل، ستاره نوظهور برای بازی در درام «غرب» که داستان آن در دهه 1980 روی می‌دهد، جایزه بهترین بازیگر زن را به خانه برد. این فیلم داستان زنی است که از شرق به غرب می‌گریزد، اما سرویس مخفی آمریکا با این تصور که او یک جاسوس است او را بازداشت می‌کند.  

جایزه بهترین بازیگر زن مکمل نیز ساندرا هولر برای بازی در نقش یک مستندساز نگران در کمدی سیاه «Finsterworld» رسید.

جوایز لولا را آکادمی فیلم آلمان اعطاء می‌کند که بیش از 1000 هزار عضو دارد. جوایز لولا با جوایز نقدی همراه است و برنده جایزه لولا بهترین فیلم 500 هزار یورو (687 هزار دلار) دریافت می‌کند.

اسامی برندگان جوایز فیلم آلمان 2014 به شرح زیر است:

لولای طلای بهترین فیلم: «خانه در برابر خانه»، ادگار رایتس
لولای نقره‌ بهترین فیلم: «کوچه تاریک»، آندراس پروچاسکا
لولا برنز بهترین فیلم: «دو زندگی»، گئورگ ماس
بهترین مستند: «بلتراچی: هنر جعل»، آرنه بیرکنستوک
بهترین فیلم کودکان: «توفان»، کاتیا فون گارنیر
بهترین فیلمنامه: ادگار رایتس و گرت هایدنرایش برای «خانه در برابر خانه»
بهترین کارگردان: ادگار رایتس برای «خانه در برابر خانه»
بهترین بازیگر زن: یوردیس تریبل برای «غرب»
بهترین بازیگر مرد: دیتر هالروردن برای «آخرین مسابقه او»
بهترین بازیگر زن مکمل: ساندرا هولر برای «Finsterworld»
بهترین بازیگر مرد مکمل: توبیاس مورتی برای «کوچه تاریک»
بهترین فیلمبرداری: توماس دبلیو. کیناست برای «کوچه تاریک»
بهترین تدوین: هانس‌یورگ وایسبریش برای «دو زندگی»
بهترین طراحی دکور: کلاوس رودولف آملر برای «کوچه تاریک»
بهترین طراحی لباس: ناتاشا کورتیوس-هوس برای «کوچه تاریک»
بهترین چهره‌پردازی: هلن لانگ و رومن براون‌هوفر برای «کوچه تاریک»
بهترین موسیقی فیلم: ماتیاس وبر برای «کوچه تاریک»
بهترین طراحی صدا: دیتمار زوسون، کریستوف ابهارت و چنگیز شاهرخ برای «کوچه تاریک»
جایزه برند آیشینگر: ریزور فیلم
جایزه یک عمر دستاورد: هلموت دیتل

هالیوود ریپورتر / 9 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

کد N274035

وبگردی