آفتاب

شورای امنیت گروه بوکوحرام را تهدید کرد/ انتقاد عفو بین‌الملل از دولت نیجریه

شورای امنیت گروه بوکوحرام را تهدید کرد/ انتقاد عفو بین‌الملل از دولت نیجریه

شورای امنیت سازمان ملل ربوده شدن 300 دختر دانش آموز در نیجریه و انجام حملات تروریستی اخیر توسط گروه بوکرحرام را محکوم کرده و این گروه را به انجام اقدامات جدی تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای که توسط نماینده کره جنوبی در سازمان ملل خوانده شد، عنوان کرد: اعضای شورای امنیت به شدیدترین شکل ممکن حملات تروریستی انجام شده از جانب بوکوحرام را که در نیجریه و در پنجم مه سال جاری میلادی انجام شد و صدها کشته و مجروح برجای گذاشت محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: شورای امنیت سازمان ملل خشم خود را از این اقدامات و ربوده شدن حدود 300 دختر دانش آموز در 14 آوریل سال جاری میلادی و ربوده شدن هشت دختر دیگر در پنجم مه سال جاری میلادی را محکوم می‌کند. ما خواستار آزادی سریع و بی‌قید و شرط تمامی دختران ربوده شده از دست این شبه‌نظامیان هستیم و نگرانی عمیق خود را از تهدید رهبر بوکوحرام مبنی بر فروش این دختران به عنوان برده در بازار ابراز می‌داریم.

نماینده دائم کره جنوبی در سازمان ملل در ادامه اعلام کرد: 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل تمامی نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی از جمله خشونت‌های جنسی، ربودن و حمله علیه مدارس و بیمارستان‌ها را محکوم می‌کنند.

در بیانیه مذکور همچنین نگرانی درباره حملات تروریستی از جانب بوکوحرام از 2009 میلادی که باعث کشته شدن هزاران تن در این کشور آفریقایی و بی‌ثباتی و از بین رفتن صلح در قاره سیاه شده مطرح شده است.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین اقدامات دولت نیجریه را در تضمین بازگشت امن دختران ربوده شده به خانواده‌هایشان و اقدامات بین المللی برای کمک رسانی به مقام‌های نیجریه با توجه به مساله ربوده شدن این دختران و اجرای عدالت برای عاملان این اقدام را ستود.

در همین حال آمریکا نیز اعلام کرده که سازمان ملل به دنبال اعمال تحریم علیه بوکوحرام به خاطر ربودن این تعداد دختر دانش آموز است. سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: شورای امنیت این سازمان باید هرچه سریعتر بوکوحرام را به عنوان یک گروه تروریستی در فهرست خود قرار دهد ما به دنبال همکاری با دولت نیجریه برای تضمین ضرورت اعمال تحریم علیه بوکوحرام هستیم.

پاور در ادامه گفت: اقدامات شبه پنج ساله بوکوحرام تاکنون باعث درگیری‌های گسترده میان مسلمانان و مسیحیان در نیجریه شده است و برقراری امنیت، صلح و ثبات در این کشور آفریقایی را به مخاطره انداخته است. بنابراین ما خواستار اعمال تحریم‌ها علیه این گروه شبه نظامی هستیم.

تعداد زیادی از کشورها شامل آمریکا، فرانسه و چین برای کمک به نیجریه به منظور یافتن این دختران اعلام آمادگی کرده‌اند. کارشناسان بریتانیایی از جمله دیپلمات‌ها و مقامات وزارت دفاع این کشور روز جمعه وارد نیجریه شدند تا به دولت این کشور برای یافتن این دختران مشاوره دهند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز روز پنج شنبه اعلام کرد: گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری نیجریه پیشنهاد وی را برای ارسال یک فرستاده بلندپایه از جانب سازمان ملل برای بررسی چگونگی کمک این سازمان به حمایت بیشتر از اقدامات دولت ابوجا برای مقابله و بررسی چالش‌های داخلی در نیجریه پذیرفته است.

بان کی مون همچنین نگرانی خود را درباره سرنوشت این دختران ابراز داشت و درباره هدف قرار دادن کودکان و مدارس اعلام کرد که این اقدامات خلاف قوانین بین‌الملل هستند.

به نقل از خبرگزاری رویترز جاناتان اعلام کرده که دختران دانش آموز ربوده شده توسط شبه نظامیان بوکوحرام همچنان در این کشور هستند و به کامرون منتقل نشدند.

در همین حال دولت رئیس جمهوری نیجریه به خاطر واکنش نامناسب در قبال گروگان گیری اخیر در کشورش به شدت مورد انتقاد قرار گرفت اما گودلاک جاناتان ‌روز گذشته به خبرنگاران گفت: برخی اخبار مبنی بر این هستند که دختران ربوده شده به یک کشور دیگر منتقل شدند اما اگر آن‌ها به کامرون منتقل شوند مردم آن‌ها را می‌بینند بنابراین من معتقدم که آن‌ها همچنان در نیجریه هستند.

رئیس جمهوری نیجریه با اشاره به جنگلی که بوکوحرام در آن مخفی است و از آنجا به مدرسه این دختران شبیخون زده و آن‌ها را گروگان گرفته افزود: ما با کارشناسانی همکاری می‌کنیم که از سنسورهای کنترل از راه دور استفاده می‌کنند تا شبه نظامیان را هرجا که هستند شناسایی کنند.

گروه عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی دولت ابوجا چهار ساعت پیش از حمله به مدرسه‌ای که این دختران از آنجا به گروگان گرفته شدند باخبر شده بودند اما اقدام مناسب برای توقف این حمله صورت ندادند.

مدیر آفریقایی عفو بین ‌الملل در این باره گفت: حقیقت این است که نیروهای امنیتی نیجریه می‌دانستند که بوکوحرام می‌خواهد حمله‌ای را صورت دهد اما اقدام فوری برای توقف آن انجام ندادند؛ اقدامی که باعث خشم ملی و بین‌المللی شده است.

انتهای پیام

کد N273878

وبگردی