آفتاب

معاون دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی: ساختار اکو اصلاح می شود

معاون دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی: ساختار اکو اصلاح می شود

آنکارا - ایرنا - ˈسید جلال الدین علوی سبزواری ˈ معاون دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی ˈاکوˈ از اصلاح ساختار این سازمان خبر داد.

سبزواری که برای شرکت در نشست روسای سازمان های نقشه برداری کشورهای عضو اکو به آنکارا سفر کرده است ، امروز - شنبه - در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت :سازمان اکو در حال حاضر در فرایند اصلاح ساختار قرار دارد ، ما قصد داریم هم ساختار نهادی این سازمان را اصلاح کنیم و هم فعالیتهای سازمان را ساماندهی دهیم .

وی افزود: یکی از اهدافی که در فرایند اصلاح دنبال می کنیم تعیین اولویت های همکاریهاست. با توجه به اینکه کشورهای عضو منابع محدود دارند، لذا اولویت بندی در این مقوله حایز اهمیت است.

سبزواری در خصوص نشست آتی سران اکو تصریح کرد : نهاد تصمیم گیری و اجرایی اکو ، شورای وزیران خارجه است که سالانه برگزار می شود و نشست سران اکو نیز هر دو سال یکبار برگزار می شود. در سال 2012 در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان دوازدهمین نشست را برگزار کردیم و در نوامبر امسال هم سیزدهمین جلسه سران را در اسلام آباد پاکستان خواهیم داشت.

معاون ایرانی دبیرکل اکو در پاسخ به سووالی در خصوص تشکیل بازار انرژی این سازمان که ایران و ترکیه آن را دنبال می کنند و در نشست اخیر برنامه ریزی اکو در تهران در باره ان گفت و گو شد، گفت : یکی از حوزه های همکاری کشورهای منطقه بحث در باره ایجاد بازار منطقه ای برق است.

وی افزود: این موضوع را ایران و ترکیه هم دنبال می کنند و قرار است کشورهای ایران و ترکیه و دبیرخانه اکو طرحی مقدماتی را در خصوص ایجاد بازار برق منطقه پیش ببرند و مشاورانی قرار است استخدام شوند و نهایتا سایر کشورهای عضو هم به این بازار بپیوندند با توجه به اینکه پتانسیل خوبی از تجارت برق در منطقه وجود دارد. کشورهایی هستند که مازاد برق دارند و کشورهایی نیازمند واردات برق هستند. خوشبختانه شبکه اتصال برق کشورهای منطقه از زیر ساخت نسبتا مطلوبی برخوردار است. ایران و ترکیه در دوره اخیر توان انتقال برق بین خودرا افزایش داده اند و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق نیز زیرساخت آماده ای در این راستا دارند.

او اضافه کرد در سفری که اعضای هیات دبیرخانه اکو به آنکارا داشتند جلسه ای را با مسوولان وزارت انرژی ترکیه برگزار کردند و قرار است در ماه سپتامبر جلسه کارشناسی تشکیل بازار برق منطقه ای اکو را در یکی از شهرهای ترکیه برگزار کنیم .

افزون بر آن مقرر شد پیش از آن نیز یک جلسه سه جانبه بین ایران، ترکیه و دبیرخانه اکو تشکیل شود تا هماهنگی لازم برای این جلسه کارشناسی صورت گیرد.

وی گفت: سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) در خصوص همکاریهای اقتصادی بین 10 کشور منطقه تشکیل شده و دبیرخانه آن که در تهران قرار دارد، هماهنگ کننده فعالیتهای فنی نهادهای فنی اقتصادی این کشورهاست و لذا یکی از فعالیتهایی که مورد توجه این کشورها قرار گرفته است، بحث نقشه برداری و همکاریهای حول و حوش نقشه برداری در مجموعه همکاریهای اقتصادی است که ایده اولیه را جمهوری اسلامی ایران در سال 2011 مطرح و اولین جلسه روسای سازمانهای نقشه برداری را نیز در همان سال میزبانی کرد.

سبزواری گفت: در آن جلسه بحثهای فنی خوبی انجام شد و به توافقات خوبی رسیدند که قرار شد این نشست ها ادامه پیدا کند و در این راستا دومین نشست در آنکارا برگزار شد که قرار است نمایندگان سازمانهای نقشه برداری کشورهای عضو ترتیبات همکاری را بررسی و پیشرفتهایی را که از سال 2011 تاکنون حاصل شده است مرور کنند و در نهایت نقشه راهی را برای فعالیتهای بعدی خود ترسیم کنند.

معاون ایرانی دبیرکل اکو بیان کرد : دبیرخانه اکو نیز پیگیر موضوع است و با توجه به اینکه نقشه برداری از نظر ماهیت کار تقریبا به اکثر حوزه های اقتصادی مربوط می شود و بیشتر فعالیتهای اقتصادی نیز در ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با آن است. لذا نقشه برداری می تواند به عنوان یک حوزه فرابخشی در همکاریها مطرح باشد و انتظار می رود که همکاری این سازمانها به تواند تسهیل کننده و راهگشای همکاریهای بیشتر درون سازمانی شود.

خاورم ** 2011 * 230 *1446
کد N273770

وبگردی