آفتاب

هیگ: پوتین کنترل جدایی‌طلبان در اوکراین را از دست داده است

هیگ: پوتین کنترل جدایی‌طلبان در اوکراین را از دست داده است

وزیر امور خارجه انگلیس عنوان کرد که نیروهای جدایی طلب حامی روسیه در شرق اوکراین از کنترل مسکو خارج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه تلگراف، به گفته ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس خودداری جدایی طلبان حامی روسیه از پذیرفتن درخواست مسکو برای تعویق همه پرسی روز یکشنبه برای استقلال از اوکراین نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه کنترل خود بر درگیری‌های حاضر را از دست داده است.

پوتین روز چهارشنبه در اقدامی برای کاهش تنش‌ها با غرب خواستار تعویق در برگزاری این همه پرسی شد.

این درحالی است که رهبران دونتسک به سرعت این درخواست را رد کرده و گفتند که این همه پرسی در روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

در همین راستا هیگ عنوان کرد: روسیه کنترل تنش‌هایی را که خود در اوکراین آغاز کرده، از دست داده است. پوتین نیروهایی را روانه شرق اوکراین کرده که خود نمی‌تواند کنترل کند.

هیگ که در روزهای اخیر در کشورهای شرق اروپا به سربرده تا نسبت به اقدامات احتمالی روسیه به آن‌ها اطمینان دهد گفت: تاریخ به ما می‌گوید که باید در برابر گردنکشی‌هایی کشورهای دیگر در اروپا مقاومت کنیم، ما باید از حمله روسیه به گرجستان در سال 2008 درس بگیریم زیرا این نمونه‌ای از رفتار روس‌ها در قبال همسایگانشان است.

هیگ همچنین در خصوص مداخله نیروهای روسی در اعتراضات ضد دولتی در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرده و به نقل از مقامات اوکراینی گفت: تنها نیروهای ارتش روسیه می‌توانند هلی کوپترهای اوکراینی را با استفاده از موشک‌های دوش پرتاب سرنگون کنند.

علاوه بر این نیروهای اوکراینی تعدادی از این روس‌ها را که روادید روسیه را نیز با خود به همراه داشتند را دستگیر کردند.

هیگ هشدار داد که تا هنگامی که مسکو به اقدامات خود در اوکراین ادامه دهد اختلافات روسیه و غرب ادامه خواهد یافت.

هیگ در نهایت گفت که اگر تاخیری در موضع روسیه پدید نیاید انگلیس و متحدانش دست به اتخاذ اقدامات بیشتری علیه مسکو خواهند زد.

انتهای پیام

کد N273712

وبگردی