آفتاب

حجتی بر ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقات کشاورزی بین المللی تاکید کرد

حجتی بر ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقات کشاورزی بین المللی تاکید کرد

تهران – ایرنا – وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به سیاست های کلی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقات کشاورزی بین المللی مورد تاکید است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از چهار رقم جدید زراعی در مزرعه تحقیقاتی نمونه غلات استان البرز در جمع خبرنگاران افزود: برای استفاده از دانش و تکنولوژی کشاورزی مراکز تحقیقات بین المللی قطعا نیاز به سرمایه گذاری داریم که امیدواریم با حمایت و پشتیبانی دولت این مهم به زودی عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که بذر و ارقام جدید تحقیقات کشاورزی به این بخش تزریق نشود، به طور حتم برای سال های آینده با میزان تولید کمتر از تولید کنونی مواجه خواهیم شد.

حجتی اضافه کرد: بذری که در عرصه قرار می گیرد مورد هجوم آفات، بیماری ها و شرایط اقلیمی باعث می شود به مرور زمان مقاومت خود را از دست بدهد، بنابراین می بایست این موضوع به طور مستمر مورد پایش قرار گیرد و در این راستا بذرها و ارقام جدید توسط محققان بخش کشاورزی تولید و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی کم آبی و شوری آب را از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی برشمرد و گفت: طی روزهای گذشته رقم جدید ذرت 704 در بین کشاورزان توزیع شد، اما امروز معرفی رقم جدید ذرت 703 که آب کمتری را نسبت به رقم 704 مصرف می کند، این رقم برای سال آینده بین کشاورزان توزیع خواهد شد که به طور مثال اگر رقم 703 در سطح 200 هزار هکتار کشت شود، به طور حتم علاوه بر مقاومت در مقابل بیماری ها و آفات صرفه جویی قابل توجهی در میزان مصرف آب دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی بخش کشاورزی باید به تحقیقات کشاورزی بیش از پیش پرداخته شود، چرا که از اساسی ترین موضوع روز است و مراکز تحقیقاتی ما از 100 سال قبل شروع به فعالیت کرده است، اما تجهیزات و امکانات آنها متناسب با تکنولوژی روز نیست.

وی ادامه داد: هم اکنون زمینه های مختلف شیلات، آب و خاک، بذر و نهال، جنگل، مرتع، دامپروری، گل و گیاه، بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسات مختلف این بخش با محدودیت منابع اعتباری مواجه هستند که باید قطعا مورد توجه قرار گیرند تا ساختمان ها و تجهیزات قدیمی و فرسوده آنها نوسازی شود.



** معاونت باغبانی در وزارت جهاد کشاورزی احیا می شود

حجتی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: هم اکنون بخش قابل توجهی از تولیدات کشور به باغداری و باغات مربوط است که به حمایت دولت نیاز دارد و در این راستا در تلاش هستیم با همکاری و حمایت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری بتوانیم معاونت باغبانی را در وزارت جهاد کشاورزی احیا کنیم.

وی افزود: امیدواریم با احیای معاونت باغبانی در بحث باغات با توجه به مزیت های نسبی که کشور در خصوص تولیدات باغی و مزیت عرضه آنها در بازارهای بین المللی دارد، بپردازیم که استان البرز نیز به دلیل وجود باغات زیاد زمینه کاری مناسبی را دارد که مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

اقتصام (3)**9186 **ن.س**1594
کد N273709

وبگردی