آفتاب

سومین کمیته مقدماتی برگزاری کنفرانس بازنگری ان.پی.تی پایان یافت\خلع سلاح ازآرمان تا واقعیت

سومین کمیته مقدماتی برگزاری کنفرانس بازنگری ان.پی.تی پایان یافت\خلع سلاح ازآرمان تا واقعیت

اعضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) بعد از دو هفته مذاکره در جریان سومین اجلاس مقدماتی اعضای معاهده در نیویورک نتوانستند در خصوص توصیه‌های محتوایی به کنفرانس اصلی معاهده در سال 2015 به توافق برسند و در نتیجه این اجلاس بدون نتیجه محتوایی ملموس درباره اجرای معاهده پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا), دلیل عمده ناموفق بودن اجلاس، وجود اختلافات اساسی میان اعضای معاهده در خصوص بخش مهمی از مباحث کلیدی معاهده بویژه نسبت به بحث خلع سلاح هسته‌ای بود.

در حالیکه کشورهای غیر دارنده سلاح‌های هسته‌ای به رهبری اعضای جنبش عدم تعهد بر ضرورت اتخاذ اقدامات مؤثر عملی برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای و متوقف ساختن اقدامات جاری برای مدرنیزه کردن سلاح‌های هسته‌ای تاکید می‌کردند، کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای حاضر به پذیرش هیچگونه تعهدی در این رابطه در سطح کشوری یا آغاز مذاکرات چندجانبه میان پنج کشور هسته‌ای بمنظور کاهش سلاح‌های هسته‌ای در چارچوب یک تفاهم چندجانبه نبودند.

متاسفانه حتی برخی از کشورهای هسته‌ای از پذیرش اینکه بر اساس NPT اصولا تعهدی حقوقی و الزام‌آور در قبال خلع سلاح هسته‌ای دارند طفره می‌روند.

از نکات بارز این اجلاس، همراهی برخی از کشورهای عضو گروه غرب مانند ایرلند و حتی همراهی برخی از کشورهای عضو پیمان ناتو مانند آلمان و هلند البته با ادبیاتی متفاوت با اعضای جنبش عدم تعهد برای ضرورت اتحاذ برخی اقدامات عملی جهت کاهش آماده سازی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و برخی دیگر اقدامات بود و این نشان می‌دهد که خلع سلاح هسته‌ای دیگر یک خواست آرمانی نیست بلکه أقدام لازمی است که جامعه بین‌المللی بیش از پیش ضرورت تحقق آن را عمیقاً احساس می‌کند.

یکی دیگر از نقاط عمیق اختلاف میان اعضای معاهده، تصویب موضوع ایجاد فشار بر رژیم صهیونیستی برای پیوستن به NPT و موافقت با ایجاد عاری از سلاح‌های هسته‌ای ودیگر سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه بود. در حالیکه کشورهای جنبش عدم تعهد با حمایت بسیاری از کشورهای دیگر اعتقاد عمیق دارند که سیاست‌های اسرائیل و مخالفت آن با ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه مهمترین عامل شکست تحقق اهداف NPT در عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است, برخی از متحدان این رژیم از نام بردن این رژیم به شدت احتراز می‌کنند و متأسفانه با نظر اکثریت قاطع

اعضای معاهده برای ضرورت پیوستن آن به NPT مخالفت می‌کنند.

در عین عدم موفقیت اجلاس NPT برای تصویب توصیه‌های عملی به کنفرانس سال آینده، اجلاس فقط موفق شد دستور کار، آیین کار، برنامه کار و مسایل شکلی و سازمانی کنفرانس اصلی NPT در سال ٢٠١٥ را به تصویب برساند.

کنفرانس‌های اصلی NPT هر پنج سال یکبار برای مرور و بررسی نحوه أجرای معاهده توسط اعضای معاهده در مقر سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N273133

وبگردی