آفتاب

روزشمار انتخابات92/ائتلاف های انتخاباتی اصولگرایان برای رسیدن به گزینه واحد

روزشمار انتخابات92/ائتلاف های انتخاباتی اصولگرایان برای رسیدن به گزینه واحد

اصولگرایان در انتخابات سال گذشته سازکارهای مختلفی را برای رسیدن به وحدت اتخاذ کردند.

به گزارش خبرآنلاین یکی از این سازوکارها ائتلاف 2+3 بود که با حضور محمد حسن ابوترابی فرد،منوچهر متکی ،محمدرضاباهنر، مصطفی پورمحمدی و یحیی آل اسحاق تشکیل شده بود. حجت الاسلام موسی پور سخنگوی این ائتلاف در روز 19 اردیبهشت سال گذشته یعنی در سومین روز ثبت نام از نامزدهای انتخاباتی اعلام کرد که اعضا در یک تفاهم و با اکثریت آرا، آقای ابوترابی را به عنوان گزینه ائتلاف اکثریت برای ثبت نام ریاست جمهوری انتخاب کردند. مصطفی پور محمدی یکی دیگر از اعضای این ائتلاف که هنوز از انتخاب ابوترابی فرد اطلاع نیافته بود و در یک جلسه انتخاباتی سخنرانی می کرد وقتی این خبر را شنید گفت : مبارک است.

اما دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ستاد محمدرضا باهنر یکی از اعضای ائتلاف اکثریت بابیان این که باهنر در نظرسنجی‌ها در بین مابقی اعضا رتبه اول را داشت گفت که فرآیند انتخاب گزینه این ائتلاف خارج از توافقات از پیش تعیین شده بوده است.

یک ائتلاف دیگر ،ائتلاف 1+2 بود که متشکل بود از محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل و علی اکبر ولایتی. غلامعلی حداد عادل در جمع خبرنگاران درباره نامی که از ائتلاف سه نفره به عنوان کاندیدای نهایی اعلام می‎شود، گفت: هنوز هیچ چیز معلوم نیست. ما سه نفر همگی ثبت‌نام می‌کنیم. اما اعلام نام نفر نهایی ائتلاف را به بعد از ثبت نام و کاندیداتوری موکول کرده‌ایم و تا آن زمان منتظر نظر شورای نگهبان می‌مانیم. این‌گونه فرصت بیشتری برای فکر کردن هم وجود دارد.

همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، بسیاری از نامزدهای انتخاباتی به نمایشگاه آمدند و از آن بازدید کردند. عارف، شریعتمداری و حدادعادل از جمله این نامزدها بودند.

محمدرضا عارف در دانشگاه رازی و در جمع خبرنگاران گفت: بعد از انتخابات 88 و حوادثی که در کشور رخ داد یک نوع احساس بی انگیزگی و بی تفاوتی در میان مردم و به ویژه قشر فرهیخته و دانشگاهی کشور به وجود آمد که نیاز است این بی تفاوتی و بی انگیزگی دانشجویان برطرف شود.

حسن روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد کرج افزود: همه مدیران، اندیشمندان و فرهیختگان در دانشگاه ها تربیت می‌شوند و این دانشگاه‌ها هستند که جوانان را برای پذیرش نقش خود در جامعه و مسئولیت پذیری آماده می‌کنند.

مصطفی کواکبیان هم در جمع مردم کرمانشاه گفت: قبول ندارم که در انتخابات سال 88 تقلبی صورت گرفته باشد، اما به اندازه کافی تخلفاتی انجام شد.

در سومین روز ثبت نام نامزدهای انتخاباتی محمد غرضی، باقر خرازی، علی فلاحیان و روح‌الله احمدزاده کرمانی از جمله چهره های شناخته شده تری بودند که به وزارت کشور مراجعه کردند. این افراد در جمع خبرنگاران حاضر شدند گفتند:

احمدزاده کرمانی: هنوز به گفتمان سوم تیر احمدی‌نژاد باور دارم.

خرازی: با برنامه آمده‌ام.

فلاحیان:در هیچ جبهه‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنم.

غرضی: باید به سوی دولت ضدتورم پیش برویم.

کامران باقری لنکرانی هم در همایش جبهه پایداری در جمع مردم خرم‌آباد با انتقاد از طرح مکتب ایرانی بر «استفاده از ظرفیت بیداری اسلامی در عرصه سیاست خارجی که متاثر از انقلاب اسلامی ایران است» تاکید کرد.

تا پایان وقت اداری سومین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور، 243 نفر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

2929

 

 

کد N272841

وبگردی