آفتاب

سخنگوی اتحادیه اروپا: کارشناسان ایران و 1+5 گفت‌وگوهای مفیدی داشتند

سخنگوی اتحادیه اروپا: کارشناسان ایران و 1+5 گفت‌وگوهای مفیدی داشتند

یک سخنگوی اتحادیه اروپا پس از برگزاری نشست کارشناسان ایران و گروه 1+5 در نیویورک گفت: ایران و شش قدرت جهانی گفت‌وگوهای مفیدتری را در خصوص برنامه هسته‌ای ایران انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز یک سخنگوی اتحادیه اروپا پس از برگزاری نشست کارشناسان ایران و گروه 1+5 در نیویورک اظهار کرد: کارشناسان فنی ایران و کشورهای عضو 1+5 شامل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه‌، چین و آلمان) در روزهای ششم و هفتم ماه مه نشست مفیدی را برگزار کردند.

وی افزود: این نشست با هدف عمیق‌تر شدن آگاهی در خصوص این مسائل و ادامه همکاری به منظور آماده شدن برای دور جدید مذاکرات که قرار است هفته آینده در وین در سطح وزرا برگزار شود انجام شد.

براساس گزارش رویترز غرب مدعی است که ایران در برنامه‌های هسته‌ای‌اش به دنبال دستیابی به بمب اتم است این در حالی است که ایران تاکید می‌کند فعالیتهای هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز و با هدف تولید برق و ایزوتوپ‌های مورد نیاز برای درمان سرطان است.

یک دیپلمات غربی در گفت‌وگو با این خبرگزاری به شرط اینکه نامش فاش نشود گفت: ایران و شش قدرت جهانی به پیشرفت‌هایی برای حل اختلافات بر سر راکتور آب سنگین اراک که می‌تواند پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت بمب اتم تولید کند دست پیدا کرده‌اند.

این دیپلمات غربی همچنین یادآور شد: هر دو طرف برای غلبه بر اختلافات عمیق‌شان در مورد ظرفیت‌های اتمی ایران در آینده راه زیادی در پیش دارند.

وی در این باره گفت: رسیدن به توافق در خصوص غنی سازی اورانیوم و بخش تحقق و توسعه در زمینه سانتریفیوژها سخت‌تر است.

ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست پیدا کردند که براساس آن ایران در ازای کاهش برخی از تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در آورده است. طبق این توافق این کشورها باید تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به توافق جامع نهایی دست یابند.

رژیم صهیونیستی هم پیمان اصلی واشنگتن در خاورمیانه از مخالفان اصلی این مذاکرات است. مقامات این رژیم همواره از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ابراز نگرانی کرده‌اند در حالی که این رژیم تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه به شمار می‌آید.

اما دیپلمات‌های غربی می‌گویند متوقف کردن کامل غنی سازی اورانیوم در ایران غیر واقع بینانه است و راه‌حل دیپلماتیک بهترین روش برای پایان دادن به نگرانی‌های جامع بین الملل نسبت به فعالیت هسته‌ای این کشور است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد مقامات ارشد کشورهای مذاکره‌کننده قصد دارند کار روی تهیه پیش‌نویس این توافق را آغاز کنند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی گفته بود به عنوان نتیجه این دور از مذاکرات ما باید دست کم در برخی زمینه‌ها به توافق برسیم. اما در مورد جزییات این مسئله که چه توافقاتی قرار است در دوره جدید مذاکرات در وین حاصل شود صحبتی نکرد.

تحلیل‌گران و دیپلمات‌ها معتقدند که هر دو طرف مذاکره‌کننده خواستار راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به این مسئله هستند اما به دلیل وجود اختلافات اساسی به ویژه در زمینه غنی‌سازی اورانیوم رسیدن به توافق نهایی هنوز مشکل است.

انتهای پیام

کد N272662

وبگردی