آفتاب

تشدید برنامه امنیتی در لبنان/ عناصرخرابکار و مسلح در تورهای امنیتی

تشدید برنامه امنیتی در لبنان/ عناصرخرابکار و مسلح در تورهای امنیتی

بیروت - ایرنا - برنامه امنیتی تصویب شده در شورای عالی دفاع لبنان که با تایید هیات دولت این کشور مدتی است از اجرای آن می گذرد در چند روز گذشته تشدید شد و با تنگ شدن حلقه محاصره عناصر خرابکار و مسلح تعدادی در تورهای امنیتی گرفتار و برخی ناچارشدند خود را تسلیم کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، همزمان با این موفقیت های امنیتی، نگرانی های برخی محافل رسانه ای و سیاسی از آزاد شدن معنادار و هدفمند شماری از این عناصر بویژه وابسته به گروه 14 مارس افزایش یافته است.

«علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان اخیرا در گفت وگو با تلویزیون الجدید لبنان فاش کرد شماری از عناصر تروریستی تفکیری خطرناک که توسط نیروهای امنیتی لبنان بازداشت شده بودند، توسط دیگر دستگاه ها آزاد شده اند.

فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه ای از بازداشت شماری از عناصر تحت تعقیب نیروهای امنیتی در بیروت و مناطق باب التبانه و جبل محسن طرابلس که در درگیری های مسلحانه مشارکت و نقش سردستگی محورهای درگیری را داشته اند، خبر داد.

در همین حال منابع خبری لبنانی اعلام کردند که عناصری همچون « سعد المصری» سرکرده محور سوق الخضار و « زیاد الصلح» معروف به « زیاد علوکی» سرکرده محور الحاره البرانیه به همراه « خالد القواص» و « عمر المحیش» دو سرتیم باندهای مسلح منطقه باب التبانه شهر طرابلس در شمال لبنان و«حسان سرور» و«علی شرکس» با تنگ شدن حلقه محاصره آنان، مجبور شدند خود را تسلیم نیروهای امنیتی کنند.

براساس این گزارش ها همچنین برداشته شدن حمایت های سیاسی عمدتا گروه 14 مارس از این عناصر خطرناک موجب شده است تا وادار شوند خود را تسلیم کنند.

« عامر اریش» سرکرده محور منطقه المنکوبی شهر طرابلس سه هفته قبل خود را تسلیم کرده بود و نیروهای امنیتی لبنان چند روز قبل موفق شده بودند « یحیی علوکی» برادر زیاد علوکی را در تور امنیتی گرفتار و بازداشت کنند.

همزمان نیروهای امنیتی و ارتش لبنان در منطقه جبل محسن نیز درعملیاتی ضربتی چند تن از سرکردگان محورهای این منطقه از جمله « مصطفی رمضان» ملقب به « الرانج» از فرماندهان نظامی میدانی حزب عربی دموکراتیک را به همراه یک فرد تحت تعقیب دیگر بازداشت کردند.

برخی از شیوخ سلفی از جمله « داعی الاسلام الشهال » بنیانگذار جریان سلفی در لبنان به بازداشت و تعقیب سردسته های محورهای درگیری در منطقه باب التبانه اعتراض کرده اند.

روزنامه لبنانی « الاخبار» با بیان اینکه « فرزندان ریفی» در تور نیروهای امنیتی و ارتش لبنان نوشت: سردسته های محورهای درگیری های مسلحانه به یکباره سقوط کردند و آنها که نامشان در فهرست ارتش لبنان صف کشیده بود، یکی پس از دیگری بازداشت شدند و یا خود را تسلیم کردند.

« اشرف ریفی» فرمانده پیشین پلیس لبنان و از شخصیت های متنفذ در طرابلس معروف به پایتخت شمالی لبنان اکنون وزیر دادگستری لبنان است.

الاخبار نوشت : این نمایش بازداشت و یا تسلیم سردسته محورها شروع شده اما این سئول مطرح است که آیا بزودی آزاد می شوند و خون به زمین ریخته شده قربانیان به هدر خواهد رفت؟

این روزنامه لبنانی افزود: 4 سردسته محورهای باب التبانه طرابلس به شرط اینکه بسرعت از زندان آزاد شوند، خود را تسلیم کرده اند و این نمایش با تسلیم شدن « عمر ابراهیم» معروف به « عامر اریش» سردسته محور البداوی کلید خورد.

عامر اریش در چند پرونده از جمله حمله به کاروان خودروهای « فیصل الکرامی» از وزرای دولت سابق، تشکیل باند مسلح تروریستی، مشارکت در چند عملیات آدم ربایی و آتش زدن تانکرهای سوخت در مسیر سوریه متهم است.

الاخبار نوشت:به باور نیروهای امنیتی لبنان عناصر معروفترین و خطرناکترین گروه مسلح خطرناک که در راس آن « اسامه منصور» معروف به « ابوعمر» و معاونش « محمود النحیلی» معروق به « ابوجمال» قرار دارند، همچنان آزاد هستند.

این روزنامه لبنانی افزود: در فراخوان های قضایی نام یک فرمانده نظامی بازنشسته وابسته به جریان المستقبل به نام سرگرد« عمید حمود» نیامده و دست کم برای دادن توضیحات درباره پرونده جنایاتی که نامش در آنها وجود دارد، احضار هم نشده و از جمله این پرونده ها انفجار مخزن سلاح در منطقه ابی سمراء در سال 2012 است.

الاخبار اضافه کرد: براساس اطلاعاتی که برخی بازداشت شدگان درباره منابع سلاح و پول هایشان ارائه کرده اند، پول ها متعلق به اشرف ریفی و سلاح ها متعلق به عمید حمود بوده است.

« حاتم جنزرلی» یکی از سردسته های محورها اعتراف کرده که از اشرف ریفی و شیخ سالم الرفاعی پول دریافت می کرده است.

الاخبار به نقل از منابعی نوشت: چند روز قبل در منزل « اشرف ریفی»وزیر دادگستری جلسه ای با حضور بارزترین عنصر تحت تعقیب به نام « فیصل الاسود» و به همراه چند عضو شهرداری طرابلس تشکیل شده است و ریفی در پاسخ به سئوالی در باره سرنوشت عناصر تحت تعقیب گفته است که « آنها فرزندان ما هستند و هرگز تنهایشان نمی گذاریم».

در سه سال گذشته بحران سوریه ، شهر طرابلس در 20 مرحله شاهد درگیری های مسلحانه خونین بوده است که حدود 250 کشته و صدها زخمی برجای گذاشته و خسارت های اقتصادی ، اجتماعی زیادی را به این شهر و مردم آن وارد کرده است.

درگیری های مسلحانه بین دو منطقه « باب التبانه» سنی نشین و مخالف نظام سوریه و « جبل محسن» علوی نشین و موافق نظام سوریه متمرکز بوده است و ناظران معتقدند که برخی گروه های سیاسی مخالف نظام سوریه و شیوخ تکفیری حامی گروه های تروریستی در ادامه و گسترش دامنه این درگیری ها نقش اساسی داشته اند.

در آخرین مرحله درگیری های مسلحانه در طرابلس که حدود دو هفته طول کشید و با شروع برنامه امنیتی متوقف شد، 30 تن کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند.

در جریان این درگیری ها نیروهای ارتش و امنیتی لبنان چندین کشته و زخمی متحمل شدند

خاورم ** 1324
کد N272649

وبگردی