آفتاب

هزاران تایلندی خواستار کناره گیری دولت موقت شدند

هزاران تایلندی خواستار کناره گیری دولت موقت شدند

کوالالامپور- ایرنا - هزاران تایلندی روز جمعه پس از حکم دادگاه قانون اساسی این کشور برای برکناری یینگلوک شیناواترا نخست وزیر و صدور حکم پیگرد قضایی وی توسط کمیسیون مبارزه با فساد، خواستار کناره گیری دولت موقت شدند.

به گزارش ایرنا، پس از این حکم که روز چهارشنبه صادر شد 9 عضو کابینه نیز از ادامه کار بازماندند و کابینه در نشستی ˈ یواتومرونگ بونسونگپایسان ˈ وزیر بازرگانی را به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب کرد.

رهبر معترضان تایلندی در بانکوک پایتخت این کشور روز جمعه تاکید کرد مخالفان دولت موقت، شبکه های تلویزیونی را در مسیر مبارزه نهایی محاصره می کنند و دولت موقت باید کناره گیری کند.

در همین حال کمیسیون ملی مبارزه با فساد تایلند روز گذشته اعلام کرد یینگلوک در ارتباط با نحوه اجرای برنامه یارانه برنج مجرم است و تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.

گزارش رسانه های تایلند حاکی است هزاران نفر از افراد معترض به دولت موقت با تجمع در یک پارک در بانکوک در شعارهایی از سوتهب تاکسوبان رهبر معترضان تایلندی خواستند دولت موازی تشکیل دهد.

وی که از رهبران حزب مخالف دموکرات تایلند است، گفت که مخالفان قدرت را مجدد کسب خواهند کرد و دولت مردمی تشکیل می دهند.

رهبر مخالفان دولت تایلند گفت که معترضان در مقابل همه ایستگاه های تلویزیونی راهپیمایی می کنند و مخالفان باید با احاطه خودروهای پلیس و مقر آن ها مانع صدمه زدن به مردم شوند.

وی بار دیگر خواستار برگزاری راهپیمایی گسترده مقابل پارلمان، مقرهای پلیس، شبکه های تلویزیونی و دفتر نخست وزیری تایلند شد تا دولت موقت نتواند از این اماکن استفاده کند.

معترضان در تایلند همچنین خواستار کناره گیری دولت موقت شدند.

دولت موقت تایلند از حزب حاکم فئوتای امید دارد با برگزاری انتخابات 20 ژوئیه (29 تیر) در این انتخابات بار دیگر پیروز شود اما مخالفان بر کناره گیری دولت، تعویق زمان انتخابات و اجرای برخی اصلاحات برای پایان نفوذ خانواده ثروتمند شیناواترا بر تایلند تاکید دارند.

مجلس سنای تایلند نیز قرار است در مورد طرح استیضاح یینگلوک مذاکره و رای گیری کند. در صورت تصویب این طرح، ممکن است وی تا پنج سال از فعالیت های سیاسی محروم شود.

همزمان با بالاگرفتن تنش ها در تایلند، ابهیسیت وجاجیوا نخست وزیر اسبق این کشور و رهبر حزب مخالف دموکرات روز جمعه تاکید کرد که حکم دادگاه قانون اساسی نمی تواند به بن بست سیاسی این کشور پایان دهد.

وی گفت که حکم روز چهارشنبه دادگاه قانون اساسی تایلند در مورد یینگلوک شیناواترا و برکناری وی خود علت جدید دیگری برای جنگ و تنش های بیشتر در این کشور است.

آساق**1611
کد N272206

وبگردی