آفتاب

مقامات اوکراین خواهان تشکیل میز گردی برای حل بحران این کشور شدند

مقامات اوکراین خواهان تشکیل میز گردی برای حل بحران این کشور شدند

تهران ، ایرنا- کفیل ریاست جمهوری و نخست وزیر اوکراین روز پنجشنبه با ارائه پیشنهاد تشکیل ˈ میزگردی ˈ برای حل مناقشه این کشور با حضور نیروهای سیاسی و گروه های مدنی تمام مناطق، میانجیگران بین المللی شدند.

به گزارش رویترز از کی یف ، اولکساندر تورچینف کفیل ریاست جمهوری و آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین در بیانیه مشترکی همچنین این موضع خود را تکرار کردند که تمام کسانی که ˈ دستهایشان آلوده به خون ˈ در نبردهای شرق اوکراین نشده است مورد عفو قرار خواهند گرفت.

طرفداران روسیه در این منطقه علیه کی یف قیام کرده اند.

در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری اوکراین قرار گرفت، ظاهرا مطلب چندان جدیدی وجود ندارد ولی انعکاس عناصر اساسی یک ˈ نقشه راه ˈ به عنوان پیش نویس صلح است که روز پنجشنبه در کی یف توسط رییس سوییسی سازمان امنیت و همکاری در اروپا ارائه شده است.

این نقشه راه روز چهارشنبه در مسکو مورد بحث قرار گرفت .

در بیانیه مشترک آمده است : امروز ما ابتکار تشکیل میز گردهای وحدت ملی تمام اوکراینی ها را اعلام می کنیم. ما آماده مذاکره با تمام کسانی هستیم که از اهداف سیاسی مشروع برخوردار بوده و حاضرند از راههای قانونی این اهداف را به همراه کسانی که دستهایشان به خون آلوده نشده است، دنبال کنند. ˈ

این بیانیه می افزاید : برای تسهیل موثرترین راه برای پیشبرد این فرایند ما استفاده از تجربیات سازمان امنیت و همکاری در اروپا را مفید می دانیم . ˈ

کی یف گفته است که با ˈ تروریستها ˈ مذاکره نخواهد کرد عبارتی که معمولا در مورد رهبری شورشیان شرق به کار می رود.

مسکو استفاده از این عبارت را مردود دانسته و می گوید رهبران اوکراین باید با تمام طرفها مذاکره کند از جمله کسانی که کی یف آنها را تروریست می خواند.

در طرح دو صفحه ای سوییس که توسط رویترز رویت شده آمده است که تمام اقدامات خشونت آمیز باید بی درنگ مورد تحقیق قرار گرفته و برخورد مناسبی با آنها صورت گیرد و سازمان امنیت و همکاری در اروپا از چنین تدابیری حمایت خواهد کرد.

بااین حال ، کسانی شامل عفو خواهند شد که از معترضانی باشند که ساختمان ها و دیگر اماکن دولتی را ترک کرده و سلاح های خود را تحویل داده باشند و افرادی که جرایم بزرگ مرتکب شده باشند از این امر مستثنی خواهند شد.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N271988

وبگردی