آفتاب

اتحادیه اروپا: همه پرسی در شرق اوکراین خشونت ها را تشدید می کند

اتحادیه اروپا: همه پرسی در شرق اوکراین خشونت ها را تشدید می کند

تهران - ایرنا - اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد همه پرسی که قرار است 11 مه (21 اردیبهشت) در شرق اوکراین برگزار شود، غیرقانونی است و موجب تشدید خشونت ها خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس اوکراین ، ˈمایا کوچیژانچیچˈ (Kocijancic) سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مطلب را روز پنجشنبه در جلسه ای با خبرنگاران در بروکسل بیان کرد.

وی تاکید کرد: هنگامی که از همه پرسی های محلی صحبت می شود، ما قویا تاکید می کنیم که نه در روز 11 مه و نه در هیچ تاریخ دیگری نباید چنین همه پرسی هایی برگزار شود زیرا اتحادیه اروپا از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند.

وی افزود: چنین همه پرسی های محلی مشروعیت داخلی ندارند و تنها می توانند به تشدید خشونت ها منجر شوند.

وی با اشاره به سخنان اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که نشانه ای مثبت تلقی شده و وزیر امور خارجه آلمان نیز از آن استقبال کرده است ، گفت: ما تحولات میدانی را به دقت دنبال می کنیم تا ببینیم آیا حرف ها به عمل تبدیل می شوند یا نه .

سخنگوی اشتون ابراز اطمینان کرد که اگر سخنان پوتین مبنی بر عقب نشینی نیروهای روسیه از مرزهای اوکراین واقعیت داشته باشد ، این گامی است که می تواند به کاهش تنش ها کمک کند.

کوچیژانچیچ بار دیگر از همه طرف ها در اوکراین خواست که توافق های ژنو را فورا اجرا کنند.

وی در عین حال گفت که کارها در مورد تحریم های بیشتر روسیه در حال انجام است.

این سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که قرار است روز 25 مه (4 خرداد) برگزار شود حمایت کرد.

مترجمام**1078** 1917
کد N271877

وبگردی