آفتاب

ابوترابی: برای برون رفت از مشکلات نیازمند اجماع هستیم

ابوترابی: برای برون رفت از مشکلات نیازمند اجماع هستیم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «پس از اعمال تحریم‌ها از سوی غرب هزینه‌های جاری کشور نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است» گفت: این درحالی است که هزینه‌های جاری کشوردر سال 1390 ، 80 هزار میلیارد تومان بوده است که در سال 1393 به رقم 120 هزار میلیارد تومان رسید که نشان می‌دهد 10 درصد هزینه‌های جاری کشور افزایش یافته است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی در برنامه شب آفتابی شبکه تهران درباره سوال نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه گفت: اصولا مردم‌سالاری هزینه فایده دارد و باید هزینه فایده‌اش را کلی نگاه کرد، در غیر این صورت اگر جزئی نگاه کنید گاهی مورد نقد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مردم‌سالاری ارتقا پیدا کند باید فضای آزاد را برای همه خصوصا نمایندگان مردم فراهم کرد تا بتوانند سوالات‌شان را مطرح کنند و کارکرد این فضا قطعا نتیجه‌اش به نفع نظام است.

وی گفت: قاعدتا نگاه‌ها متفاوت است اما باید مجموعه خروجی سوال را در مجلس مورد ارزیابی قرار دارد که خروجی اش موجب ارتقای کاریایی دولت و افزایش همدلی دولت و مجلس می شود.

ابوترابی با بیان این‌که «سوال از وزیر امور خارجه موجب افزایش تعامل و نزدیکی دو قوا به یکدیگر شد» افزود: به دلیل این‌که فضای مجلس فضایی بود که از مواضع جدید به صورت کلی حمایت می‌کرد و می‌خواست جایگاه ایران در مذاکرات هسته‌ای ارتقا دهد و او را در این مسیر برای دفاع از منافع ملی مورد حمایت قرار دهد.

وی ادامه داد: نکته ای که در فضای گفت‌وگوهای سیاسی به خصوص 1+5 وجود دارد این است که مواضع جمهوری اسلامی ایران شفاف بوده و از سوی عالی‌ترین مقام نظام تعریف شده است که اکنون این مذاکرات ادامه دارد و ما به نتیجه‌اش متعهد هستیم؛ زیرا چارچوب‌های مذاکرات کاملا تعریف شده است.

وی به نگاه منتقدین توافقنامه ژنو اشاره کرد و گفت: عده‌ای این نگاه را دارند که دفاعشان از موضوع هسته‌ای با دفاع دولت در راستای دستیابی به منافع ملی نقش ایفا کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به سخنرانی جان کری وزیر امور خارجه امریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: وی به صراحت اعلام کرد که یک راهبرد غرب در پیش روی جمهوری اسلامی بیشتر ندارد و حال راهبرد مذاکره است.

وی اظهار کرد: برای این‌که غرب بتواند از چالش موضع هسته‌ای بیرون بیاید تنها راهبردش مذاکره است و در میز مذاکره باید دو طرف از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند تا راهبرد بیشتری داشته باشند و از منافع خودشان دفاع کنند.

وی ادامه داد: نگاه نمایندگان این است که در موضوع هسته‌ای مطالبات بالایی داریم و این مطالبات در حقوق هسته‌ای کشورمان باید مورد توجه قرار بگیرد و قطعا مذاکره‌کنندگان از این ظرفیت در راستای دفاع از منافع ملی در چارچوب خطوطی که نظام تعریف کرده است، استفاده کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس تصریح کرد: امروز به دلیل پایداری ملت ایران و عبور از چالش‌های سخت توانسته است با صبر و استقامت ملی از این تنگنا عبور کند؛ بنابراین ادبیات غرب تغییر پیدا کرده است به طوری‌که از نیمه دوم سال 92 کاملا نقشه راهشان تغییر پیدا کرد و به سوی مذاکره برای برون رفت از مسئله هسته‌ای ایران روی آوردند.

وی به جایگاه کنونی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: ما اکنون در موضع اقتدار نشسته‌ایم و از منافع ملی دفاع می کنیم؛ بنابراین باید از تمام ظرفیت‌ها برای این‌که بالاترین سطح برد را داشته باشیم استفاده کرد.

وی بر حمایت از مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد و گفت: من از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنم و اعتقاد دارم باید تیم مذاکره کننده را تقویت کرد و به آنان جهت دفاع از حقوق ملت ایران هشدار داد.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: پای میز مذاکره می نشینیم چون می‌خواهیم از تنگناهایی که می‌بینیم بیرون برویم که این موضع ما را ضعیف می‌کند اما گاهی با این دید پای میز مذاکره می‌نشینیم که توانسته‌ایم با تکیه بر ظرفیت‌های ملی از تنگناهای سخت عبور کنیم که این موضع ما را تقویت می‌کند.

وی به ظرفیت‌های بالای کشور اشاره کرد و افزود: در این چند سال که پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شد همه دیدند که ملت ایران اراده قطعی دارد و باید از این ظرفیت برای رسیدن به قدرت بالاتر استفاده کرد؛ بنابراین از این زاویه با غربی‌ها گفت‌وگو می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما از آغاز مذاکرات گفته‌ایم که می‌خواهیم با گفت‌وگو حقوق مشروع هسته‌ای خود را داشته باشیم و به نظر بنده شیوه کنونی مذاکرات منطقی است.

این نماینده مجلس نهم گفت: غرب اراده کرد تا با کاهش منابع درآمدی ایران خصوصا درآمدهای ارزی وبا تحریم بانک مرکزی و ایجاد موانع برای دولت مسئولین را برای اداره کشور و تامین منابع لازم با مشکل ایجاد کند. این در حالی است که تحریم بانک مرکزی با فروپاشی یک نظام مساوی است.

وی با انتقاد از افزایش هزینه‌های جاری کشور گفت: در حالی‌که درآمدهای کشور کاهش پیدا کرده بود ما شاهد افزایش هزینه‌های جاری اداره کشور بودیم و این موضوع به عنوان تصویر کاملا روشن پیش رو داریم اقتضا می‌کند که با یک مدیریت صحیح هزینه‌های‌مان را کاهش دهیم تا بتوانیم با قدرت از این تنگنا عبور کنیم.

وی ادامه داد: نه تنها هزینه‌ها کاهش نیافت بلکه آنرا افزایش دادیم این درحالی است که هزینه‌های جاری اداره کشور در سال 1390 ، 80 هزار میلیارد تومان بود که در سال 1393 به رقم 120 هزار میلیارد تومان رسید که نشان می‌دهد هزینه‌های جاری کشور 10 درصد افزایش یافته است.

ابوترابی‌فرد درباره نقش مجلس در کاهش هزینه جاری اداره کشور گفت: در مجلس بخصوص در حوزه نظام بودجه کشور لایحه را دولت به این قوه ارائه می‌دهد و مجلس شورای اسلامی می‌تواند در آخرین سطح روی آن تاثیرگذار باشد؛ بنابراین تحقق کاهش هزینه‌ها تنها نیازمند عزم دولت و همراهی مجلس است.

وی با بیان این‌که «اگر اراده دستگاه اجرایی بر افزایش هزینه‌های جاری باشد امکان استقراض دولت از بانک مرکزی وجود دارد» اظهار کرد: در پایان سال 1392 حدود 6 هزار و پانصد میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای بودجه سال جاری استفاده شد که نباید این کار صورت می‌گرفت.

وی تصریح کرد: دولت با استقراض از بانک مرکزی هزینه های کشور را افزایش داد این درحالی است که باید در مسیر کاهش هزینه اداره کشور گام برداریم و این روند نمی‌تواند شیوه صحیحی برای رسیدن به یک قدرت اقتصادی برتر باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «ورود پول پر قدرت به بازار منجر به رشد تورم می‌شود» گفت: آن‌چه در مجلس ارزیابی شده طرح فعلی دولت در حوزه درمان و بهداشت هزینه‌اش به مراتب بیشتر از منابعی است که در بودجه سال 93 پیش‌بینی شده است.

وی به دیدگاه مثبت دولت و مجلس در بحث کاهش هزینه‌های درمانی اشاره کرد و گفت: در بودجه سال 1393 پیش‌بینی شد تا از اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها منابعی برای حمایت از بخش درمان و کاهش هزینه‌ها اختصاص پیدا کند.

وی اظهار کرد: اگر برنامه‌ریزی برای کاهش منابع درمان فراتر ازمنابع پیش‌بینی شده در بودجه سال جاری باشد موجب افزایش استقراض دولت از بانک مرکزی و نظام بانکی کشور شده و موجب رشد نقدینگی می‌شود.

ابوترابی‌فرد گفت: در بودجه سال جاری برای حوزه درمان و بهداشت 6 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که 3 هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و 3 هزار میلیارد تومان دیگر از منابع حاصل از ارزش افزوده پیش‌بینی شده که با منابع دیگر این رقم به 12 هزار میلیارد تومان می‌رسد که بیش از دو برابر منابع پیش‌بینی شده برای حوزه بهداشت و درمان کشور است.

وی بر اصلاح نظام درمانی کشور تاکید کرد و گفت: نظام درمانی کنونی کشور پرهزینه است و باید آ ن را اصلاح کرد این در حالی است که کشور در زمینه بهره‌وری با افق مورد انتظار فاصله بسیاری دارد.

وی اظهار کرد: باید هزینه‌های بی‌مورد دولت و مجلس را کاهش داد و اراده جدی بر اختصاص هزینه به دستگاه‌ها متناسب با عملکردش باشد.

نایب رییس مجلس با تاکید بر کاهش هزینه‌های کشور گفت: به گونه ای باید کشور را مدیریت کنیم که مانع رشد هزینه های جاری اداره کشور شویم، در سال 1384 هزینه جاری اداره کشور 25 هزار میلیارد تومان بوده است که در سال گذشته به 120 هزار میلیارد تومان رسید که این عدد سرسام آوری است.

وی با بیان این‌که «می توانیم با ارده جدی و عزم دستگاه‌های اجرایی به همکاری دولت و مجلس در جهت کاهش هزینه‌ها و استفاده درست از منابع برای رشد اقتصادی گام برداریم» اظهار کرد: رئیس‌جمهور در گفتار و سخن بر کاهش هزینه‌های جاری کشور اعتقاد دارد اما در مقام عمل امیدواریم فشارها وی را در مسیر دیگری پیش نبرد.

وی درباره برگزاری جلسات میان وزرای دولت و فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی گفت: از دیرباز فکر می‌کردیم که فراکسیون‌ها کارکرد موثری در مجلس و در کنار فضای سیاسی دارند و اخیرا فراکسیون‌ها در این حوزه فعال شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: در این رابطه فراکسیون راه رهبری تصمیم گرفته تا یک روز از هفته حداقل از یک وزیر دعوت شود تا نمایندگانی که در آن حوزه به وزیر مربوطه ارتباط دارند از آن سوال کرده و دغدغه خود را مطرح کنند.

وی گفت: قرار شد نشست‌هایی به منظور بیان دغدغه های کلی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی برگزار شود تا دیدگاه‌های دولت را در زمینه های مختلف مشخص شود که اولین جلسه آن هفته جاری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه، وزیر کار رفاه و تعاون اجتماعی، وزیر نفت و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برگزار شد.

وی تاکید کرد: برای برون رفت از مشکلات کشور نیازمند اجماع‌سازی هستیم و این کار کاملا قابل انجام است مشروط بر این‌که اراده جدی باشد تا در یک گفت‌وگو و مباحثه به بهترین راه حل دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

کد N271759

وبگردی