آفتاب
استاندار مرکزی:

الگوی آمایش سرزمین، نقشه راه برای دستیابی به مدیریت زیست بوم است

الگوی آمایش سرزمین، نقشه راه برای دستیابی به مدیریت زیست بوم است

اراک - ایرنا - استاندار استان مرکزی گفت: تدوین الگوی آمایش سرزمین، نقشه راه برای دستیابی به مدیریت زیست بوم و توسعه پایدار است.

ˈمحمدحسین مقیمیˈ روز پنج شنبه در همایش زیست بوم پایدار و توسعه در اراک افزود: تبیین مفاهیم توسعه و اجرای دقیق آنها نیازمند بستر سازی فرهنگی و همراه سازی تمامی بخشها در وظایف تعریف شده زیست بوم است.

وی بیان کرد: متاسفانه مفاهیم توسعه پایدار هنوز دستخوش چندگانگی است و باید با بازتعریف مفاهیم زیست محیطی و نقش و راهبردهای هر حوزه به صورت شفاف و بر پایه ادبیات واحد رونق تولید و سلامت اجتماعی را هم راستای هم دنبال کنیم.

استاندار استان مرکزی اظهار کرد: توسعه پایدار اگرچه ارکان اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در بر می گیرد اما در زیست بوم هدف فراتر از این رفته و محیط زیست به عنوان بستر ساز و تضمین کننده توسعه عمل می کند.

مقیمی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر آسیبها و بحرانهای ناشی از توسعه نامتوازن حوزه صنعت و کشاورزی با محیط زیست، به صورت آلودگی منابع آب، خاک و هوا، توسعه نامتوازن شهرها، برهم خوردگی توازن اکولوژیک، تهدید تنوع زیستی و بحران کم آبی نمود یافته که اگر این روند ادامه یابد، انسان به عنوان محور توسعه خود را به ورطه نابودی می کشاند.

وی ادامه داد: استان مرکزی از دهه 40 تاکنون در حوزه صنعتی رشد چشمگیری داشته به طوریکه در تنوع محصولات رتبه اول را دارد و قطب دوم صنایع مادر تخصصی و رکن چهارم صنعت کشور محسوب می شود اما محصول این رشد نامتوازن جراحات عمیق زیستی در آلودگی هوا ، فرسایش شدید خاک، افت منابع آب زیرزمینی و معضلات حاد در سامان شهری است.

استاندار استان مرکزی افزود: برگزاری همایش ملی زیست بوم و استقرار دبیرخانه دایمی آن در اراک یکی از نیازهای پایه مدیریتی برای این کلانشهر زخم خورده است.

مقیمی یادآور شد: شناخت ظرفیتهای اکولوژیک زیست بوم و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از این منابع ارزشمند به عنوان موتور محرکه استان موضوعی حساس و با اهمیت است که واکاوی آن در این همایش کمک شایانی به رفع مشکلات زیست محیطی خواهد کرد.

همایش یک روزه ملی مدیریت زیست بوم و توسعه با حضور مقامات و نخبگان علمی، اجرایی کشور در اراک برگزار شد.ک/2

560/559 /1596
کد N271634

وبگردی