آفتاب

هشدار کشورهای جنوب شرق آسیا: ال نینو نزدیک است

هشدار کشورهای جنوب شرق آسیا: ال نینو نزدیک است

کوالالامپور – ایرنا – اداره های هواشناسی کشورهای جنوب شرق آسیا احتمال دادند اواسط سال جاری میلادی کشورهای این منطقه شاهد پدیده جوی و طوفانی ˈ ال نینو ˈ باشند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، رسانه های این کشورها طی چند روز اخیر از احتمال بازگشت پدیده ال نینو به کشورهای جنوب شرق آسیا خبر می دهند.

انجمن تحقیقاتی انرژی و آب مالزی نیز احتمال 70 درصدی داد اواسط سال جاری ال نینو کشورهای جنوب شرق آسیا را دربرگیرد.

کارشناسان معتقدند این پدیده آب و هوای به وضعیت خشکسالی در جنوب شرق آسیا مرتبط است .

آژانس محیط زیست ملی سنگاپور نیز اعلام کرد پدیده ال نینو هر دو تا هفت سال یکبار رخ می دهد و به طور معمول بیش 9 تا 18 ماه طول می کشد.

پدیده بسیار قوی ال نینو سال 1997 به یک فصل خشک طولانی مدت در سنگاپور منجر شد.

ال نینو یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی جهان است که هر چند سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر کره زمین می شود.

خبرگزاری برناما مالزی نیز گزارش داد ال نینو می تواند به یک خشکسالی شش ماهه در این کشور جنوب شرق آسیا منجر شود.

مالزی هم اکنون نیز به دلیل بارش های کم با بحران آب مواجه است و در بسیاری از مناطق این کشور آب به صورت جیره بندی در اختیار مردم قرار می گیرد.

دولت فیلیپین نیز به نهادهای دولتی و شهروندان این کشور برای آمادگی به منظور مقابله با طوفان ال نینو در آینده نزدیک هشدار داد.

فیلیپین پیش بینی کرده است این پدیده در کمتر از یک ماه آینده این کشور را فراگیرد و تا سه ماه نخست سال آینده میلادی، اثرات مخربی را بر اکوسیستم فیلیپین باقی بگذارد.

پدیده آب و هوایی آل نینو هم اکنون باعث گرم شدن غیرطبیعی زمین در خط استوا و اقیانوس آرام شده است.

استرالیا نیز پیش بینی کرده است پدیده ال نینو احتمالا همزمان با آغاز ماه ژوییه (تیر ماه) در این کشور اتفاق می افتد.

پیش بینی شده است تغییرات آب و هوایی، کشاورزان اندونزی تا برزیل را به ترتیب با بارش های کمتر از حد معمول و یا بارش خیلی بیشتر از حد معمول مواجه کند.

آساق**1611
کد N271570

وبگردی