آفتاب

دهمین همایش اساتید تفسیر قرآن برگزار شد

دهمین همایش اساتید تفسیر قرآن برگزار شد

دهمین همایش اساتید تفسیر قرآن چهارشنبه شب با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی و با حضور اساتید تفسیر قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، در این همایش آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با اشاره به این‌که مفسر قرآن باید حرف قرآن را گوش کند و آن را بیان کند، گفت:‌ اقوَم بودن قرآن یعنی این‌که قرآن حق،‌ صدق، نور، ‌مصون از نفوذ پذیری و منزه از اختلاف و تخلف است.

وی ادامه داد: کتابی که حق است دو عنصر محوری دارد؛ یکی این‌که محقق می‌پروراند در بخش علم و متحقق می‌پروراند در بخش عمل؛ آن مفسری که محقق عینی نباشد به قرآن اقتدا نکرده و آن مفسری که متحقق عملی نباشد به قرآن اقتدا نکرده است.

وی با بیان این‌که کسی که به قرآن اقتدا کرد باید نفوذناپذیر باشد؛ گفت: معنای نفوذ ناپذیری تقوا و عدالت نیست، نفوذ نا پذیری یعنی این‌که هیچ گروهی نتواند در او اثر کند تا حرف خود را به زبان او در جامعه منتقل کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با تاکید بر این‌که کسی که هر حرفی او را تغییر ندهد و با هر دسیسه‌ای نشود او را زیر رو کرد، شاگرد قرآن است، ابراز کرد: اگر می‌خواهیم ببنیم قرآنی حرف می‌زنیم باید ببینیم نفوذ ناپذیر هستیم یا نه؛ ممکن است کسی قرآنی حرف بزند اما طرز تفکر دیگری داشته باشد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام مؤیدی رییس مجمع عالی تفسیر قرآن به ایراد سخن پرداخت.

وی با تاکید بر این‌که یکی از دغدغه‌های مراجع گذشته و فعلی اهمیت دادن به تفسیر قرآن در حوزه علمیه است،‌ افزود: درس تفسیر قرآن در گذشته به صورت جنبی بود، اما امروز با همت اساتید اهتمام ویژه‌ای در حوزه به درس تفسیر می‌شود.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجمع عالی تفسیر قرآن، ابراز کرد:‌ این مجمع هر هفته یک جلسه برگزار می‌کند و طی آن مصوباتی را نیز ارائه داده است.

همچنین در این همایش مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی بیان کرد: این بیت محل حضور علامه بوده و در مظان استجابت دعا قرار دارد.

دومین شب همایش اساتید تفسیر قرآن کریم پنجشنبه شب در مدرسه علمیه حضرت آیت‌الله گلپایگانی و با سخنرانی حضرت آیت‌الله سبحانی و حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N271489

وبگردی