آفتاب

روسای سازمان های نقشه برداری اکو در آنکارا گردهم آمدند

روسای سازمان های نقشه برداری اکو در آنکارا گردهم آمدند

آنکارا – ایرنا – دومین نشست روسای سازمان نقشه برداری کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) با حضور نمایندگانی از ایران و دیگر اعضا روز پنجشنبه در آنکارا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اولین نشست روسای سازمان نقشه برداری کشورهای اکو اوایل مهر ماه سال 90 در تهران برگزار شده بود.

در نشست امروز هیاتی از سازمان نقشه برداری ایران و دبیرخانه اکو در تهران و نمایندگانی از وزارت خارجه کشورمان شرکت کردند.

دراین نشست دو روزه که به میزبانی سازمان نقشه برداری و اسناد املاک ترکیه برگزار می شود ، علاوه بر ایران، نمایندگانی از کشورهای پاکستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان شرکت دارند.

ˈداود گونییˈ مدیرکل سازمان نقشه برداری و اسناد و املاک ترکیه در سخنانی در مراسم گشایش این نشست، سازمان اکو را یکی از سازمان های مهم منطقه ای متشکل از 10 کشور اسلامی توصیف کرد.

وی گفت: این کشورها به لحاظ داشتن فرهنگ، تاریخ و دین مشترک، ظرفیت های بالقوه ای برای توسعه همکاری های مشترک دارند که همکاری در زمینه نقشه برداری با توجه به ارتباط این حوزه کاری با مسائل جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی نقش شتاب دهنده ای در پیشبرد اهداف اکو را خواهد داشت.

گونیی با اشاره به اینکه در نشست های دو روزه، نمایندگان کشورهای شرکت کننده توضیح مفصلی درباره نقشه برداری در کشورهای خود ارائه خواهند کرد، افزود : هیات های شرکت کننده در اجلاس از واحدهای مختلف سازمان نقشه برداری و اسناد املاک ترکیه در آنکارا نیز بازدید خواهند کرد.

گونیی با اشاره به پیشینه 166 ساله این سازمان، گفت: در سال های اخیر اصلاحات جدی در ساختار این تشکیلات و استفاده از فناورهای ی پیشرفته و اتوماسیونی کردن سیستم ها و شفاف سازی و ارائه خدمات سریع به ارباب رجوع صورت گرفته است .

ˈسید جلال الدین علوی سبزواری ˈ معاون ایرانی دبیرخانه اکو در تهران نیز در سخنانی از طرح اصلاح ساختاری اکو خبر داد و گفت: تلاش می شود تا پویایی و نمود و بهره وری اکو برای اعضای آن افزایش داده شود.

وی به تشکیل اولین نشست سازمان های نقشه برداری در تهران اشاره کرد و برگزاری دومین نشست در ترکیه و در فاصله به نسبت کوتاهی از نشست اول را نشان دهنده عزم کشورهای عضو با هماهنگی دبیرخانه برای شروع و توسعه همکاری ها در حوزه نقشه برداری دانست.

ˈاونور لنگ ˈ رییس فرماندهی نقشه برداری ترکیه نیز با تشریح جایگاه و اهمیت نقشه برداری در حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها پیشنهاد داد، از داده های مهندسی نقشه برداری در مقابله با سوانح طبیعی بهره برداری بیشتری در اکو صورت گیرد.

موضوع شروع و توسعه همکاری ها میان سازمان های نقشه برداری کشورهای اکو در اجلاس RPC اکو که اردیبهشت ماه 1390 در تهران برگزار شد، در دستور کار قرار گرفت و با همت ایران، اولین نشست آن در مهر ماه همان سال در تهران برگزار شد.

هدف کلی این نشست تشکیل کمیته ژئوماتیکس اکو بود و برنامه ریزی هایی نیز برای تشکیل گروه های ژئودزی، کارتوگرافی، نقشه برداری شد که انتظار می رود در دومین نشست در آنکارا پیگیری شود.

خاورم/2011**230**1549
کد N271474

وبگردی