آفتاب

حزب حاکم ترکیه نامزد خود برای ریاست جمهوری را انتخاب می کنند

حزب حاکم ترکیه نامزد خود برای ریاست جمهوری را انتخاب می کنند

آنکارا - ایرنا - اعضای بلندپایه حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ترکیه به منظور گفت و گو و مشورت در باره تعیین نامزد این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور از فردا (جمعه ) گردهمایی تشکیل می دهند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، 300 نفر از نمایندگان مجلس و مدیران ارشد حزب عدالت و توسعه از فردا در نشستی که سه روز به طول می انجامد، در شهر ˈافیون کاراحصارˈ گردهم می آیند تا درباره تعیین نامزد این حزب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که نوزدهم مرداد ماه برگزار می شود ، تصمیم گیری کنند.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در این نشست سه روزه در جلسات جداگانه ای با اعضای ارشد این حزب، در باره نامزدی اش برای شرکت در این انتخابات گفت وگو خواهد کرد.

به نوشته منابع خبری ترکیه ، این نشست قرار بود در هتلی در منطقه ˈقزلچه حمام ˈ در نزدیکی آنکارا برگزار شود که به علت آنکه مالک این هتل یکی از بازرگانان نزدیک به ˈجماعت گولنˈ مخالف دولت آنکارا است و نگرانی از شنود گفت وگوها ، تصمیم به تغییر محل نشست گرفته شد.

بر اساس این گزارش ، از هم اکنون تدابیر شدید امنیتی در محل برگزاری نشست حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر افیون کاراحصار اتخاذ شده است .

ˈمصطفی شنتاپˈ از اعضای بلند پایه حزب حاکم ترکیه در این نشست در خصوص چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که برای نخستین بار قرار است با آرای مردم انتخاب شود ، گزارشی به حاضران ارایه خواهد کرد.

شورای عالی نظارت بر انتخابات ترکیه ، هشتم تیرماه سال جاری ( 29 ژوئن ) را زمان آغاز ثبت نام نامزدهای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده بود.

ˈسعدی گوونˈ رییس شورای عالی نظارت بر انتخابات ترکیه پیشتر در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ثبت نام نامزدهای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تا دوازدهم تیرماه ادامه خواهد داشت ، گفت: در این انتخابات برای نخستین بار از اتباع ترکیه در خارج از کشور رای گیری خواهد شد .

گوون افزود: دور نخست انتخابات ریاست جمهوری 19 مرداد ( 10 اوت ) برگزار می شود و یک روز بعد نتایج آن اعلام خواهد شد.

طبق قانون اساسی ترکیه در صورتی که نامزدی در دور نخست 50 درصد به اضافه یک رای را کسب نکند دو نامزدی که بیشترین رای را در دور نخست کسب کرده اند در دور دوم که 15 روز بعد از انتخابات دور اول برگزار خواهد شد، به رقابت خواهند پرداخت.

رییس جمهوری ترکیه تاکنون با رای نمایندگان مجلس ملی ترکیه انتخاب می شد.

براساس این گزارش ، نشست اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در حالی برگزار می شود که بیشتر اعضای این حزب خواستار نامزدی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند و به نظر می رسد در این نشست بیشتر در باره نخست وزیر آینده این کشور بحث و تبادل نظر شود.

ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری کنونی ترکیه پیش از این عنوان کرده بود که من و اردوغان در باره نامزد حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی ریاست جمهوری تصمیم خواهیم گرفت.

خاورم ** 230**1651
کد N271318

وبگردی