آفتاب

حزب حاکم آفریقای جنوبی در انتخابات پیروز شد

حزب حاکم آفریقای جنوبی در انتخابات پیروز شد

نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی آفریقای جنوبی حکایت از پیروزی حزب کنگره ملی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، حزب کنگره ملی آفریقا که دو دهه قبل با رهبری "نلسون ماندلا" رهبر فقید آفریقا، حکومت را در آفریقای جنوبی به دست گرفت در انتخابات روز گذشته به پیروزی رسید.

نتایج شمارش آرای یک سوم از صندوق های اخذ رای حکایت از آن دارد که حزب کنگره ملی با کسب 59.7 درصد آرا پیشتاز انتخابات است.

حزب اتحاد دموکراتیک آفریقای جنوبی نیز با کسب 26.7 درصد آرا نزدیک ترین تعقیب کننده حزب کنگره ملی محسوب می شود. حزب چپ افراطی "مبارزان آزادی اقتصاد" به رهبری "جولیس مالما" نیز فقط 4.3 درصد از آرای شمارش شده را کسب کرده است.

انتخابات روز گذشته پنجمین انتخابات در افریقای جنوبی از زمان پایان آپارتاید محسوب می شد اما این نخستین انتخاباتی بود که در آن نلسون ماندلا، قهرمان مبارزه با نژاد پرستی، حضور نداشت.

به عقیده تحلیلگران، درک ادامه حمایت مردم از حزب حاکم، موضوع چندان دشواری نیست. در واقع به باور بسیاری از مردم این کشور، حزب کنگره ملی آفریقا طی 20 سال گذشته کشور را در مسیر پیشرفت حرکت داده است. به اعتقاد پیروان این حزب، طی دو دهه گذشته، آزادی و پیشرفت های فراوانی برای سیاهپوستان این کشور به دست آمده است.

البته در این میان نمی توان برخی از اشتباهات و کاستی های حزب حاکم را نادیده گرفت. یکی از این موارد، آماری است که سازمان آمار آفریقای جنوبی بتازگی اعلام کرد.

بنا به اعلام این سازمان، نرخ بیکاری این کشور با 1.1 درصد افزایش، به 25.2 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی رسید. در واقع از 35 میلیون نفر نیروی کار آفریقای جنوبی، فقط 15 میلیون نفر شاغل هستند. این امر به ناآرامی های گسترده اجتماعی منجر شده و این کشور شاهد اعتراضات بسیاری نسبت به خدمات دولتی ضعیف بوده است.

حزب کنگره ملی آفریقا در هشتم ژانویه 1912 و با هدف افزایش حمایت از حقوق سیاهپوستان این کشور تحت عنوان حزب کنگره مردم آفریقای جنوبی تاسیس شد. این حزب در سال 1923 به حزب کنگره ملی آفریقا تغییر نام داد.

در سال 1961 نیز شاخه نظامی این حزب با نام «روح ملت» برای مبارزه با رژیم آپارتاید تشکیل شد. نلسون ماندلا در اولین انتخابات پس از سقوط آپارتاید نامزد این حزب بود و در فاصله سال های 1994 تا 1999 رئیس جمهور این کشور بود.

 

کد N271166

وبگردی