آفتاب

مونته نگرو از تصمیم اروپا علیه مقامهای روسی حمایت کرد

مونته نگرو از تصمیم اروپا علیه مقامهای روسی حمایت کرد

بلگراد-ایرنا- دولت مونته نگرو از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر منع ورود 12نفر از شخصیت های بلندپایه روسی و اوکراینی به کشورهای عضو این اتحادیه حمایت کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه ویستی چاپ پودگوریتسا امروز چهارشنبه نوشت: ˈسرگئی ناریشکینˈ رییس مجلس دومای روسیه، ˈوالنتینا ماتوینکوˈ رییس شورای فدراسیون روسیه، ˈدیمیتری روگوزینˈ قائم مقام نخست وزیر روسیه و ˈسرگئی گلازیفˈ مشاور رییس جمهور روسیه از جمله افرادی هستند که ورود آنها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

به نوشته این روزنامه، اقدامات اتحادیه اروپا علیه فدراسیون روسیه به خاطر سیاست مسکو در قبال اوکراین و احترام نگذاشتن به تمامیت ارضی و استقلال این کشور انجام شده است.

بنا به اطلاعیه وزارت امور خارجه مونته نگرو، ˈولادیمیر رادولوویچˈ مشاور امور ائتلاف اروپایی وزارت امور خارجه این کشور روز سه شنبه گذشته هنگام شرکت در مراسم شصت و پنجمین سالگرد تاسیس کمیته وزرای شورای اروپا در وین به بحران اوکراین و تعهدات کشورها مطابق حقوق بین الملل اشاره کرد و گفت: مونته نگرو به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین احترام می گذارد.

پس از حمایت مونته نگرو از موضع اتحادیه اروپا در 19 مارس امسال برای اعمال تحریم بر فدراسیون روسیه، مسکو موضع خود را در قبال پودگوریتسا تغییر داده است.

به گزارش پایگاه های اینترنتی مونته نگرو، ˈمیخائیل ولادیمیروویچ دگنبارفˈ نماینده دومای روسیه در این رابطه هشدار داد که اگر مونته نگرو به عضویت سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آید، این کشور در دسترس موشک های روسیه قرار خواهد گرفت.

در مقابل، ˈمیلو جوکانوویچˈ نخست وزیر مونته نگرو گفته است: ما در سیاست خارجی خود، هیچ موضع ضد روسی نداریم، بلکه از منافع واقعی کشورمان دفاع می کنیم.

وی تاکید کرد که مونته نگرو بدون توجه به مراحل عضویت در ناتو به تعهدات خود در داشتن روابط خوب با دیگر کشورها از جمله روسیه پایبند است.

وزارت امورخارجه روسیه هم پس از دیدار نخست وزیر مونته نگرو با مقامات آمریکایی در واشنگتن که ماه آوریل امسال انجام شد،طی بیانیه ای اظهارات نخست وزیر مونته نگرو در دیدار با مقامات واشنگتن را غیردوستانه و پیوستن پودگوریتسا به اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه مسکو را ناامید کننده توصیف کرده بود.

اروپام**2061** شبس 1551
کد N270691

وبگردی