آفتاب
سفیر پیشین ایران در پاکستان:

تهران و ریاض نیازی به میانجی گری اسلام آباد ندارند

تهران و ریاض نیازی به میانجی گری اسلام آباد ندارند

تهران- ایرنا- تحلیلگر مسائل منطقه و سفیر پیشین ایران در پاکستان در یک نشست کارشناسی، گفت: تهران و ریاض برای بهبود روابط شان نیازی به میانجی گری اسلام آباد ندارند.

به گزارش ایرنا، «محمد ابراهیم طاهریان» در نشست ˈ نگاهی به همکاری های سیاسی - امنیتی پاکستان و عربستانˈ که عصر امروز (چهارشنبه) در موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد، اظهار داشت: پاکستان از بدو تاسیس به عنوان کشور پرجمعیت مسلمان در منطقه، نیازمند و دریافت کننده کمک بوده است.

وی افزود: پیش از دوران محمد ضیاءالحق رییس جمهور اسبق پاکستان، این کشور بیشترین کمک را از برخی کشورهای غربی و ایران دریافت می کرد. پس از کودتای ضیاء علیه بوتو شرایط تغییر کرد و زمانی که حکومت غیرانتقالی روی کار آمد ، کمک ها از سوی کشورهای عربی نیز آغاز شد.

طاهریان ادامه داد: ترکیبات کنونی در حال شکل گیری در پاکستان بر اساس واقعیت ها و نیاز است و از روی انتخاب نیست. افکار عمومی در پاکستان چندان علاقه مند به تحت تاثیر قرار گرفتن روابط این کشور با ایران نیست.

وی به حضور 10 ساله نوازشریف در عربستان در دوران تبعیدش اشاره کرد و گفت: طبیعی است که به خاطراین حضور 10 ساله روابط پاکستان و عربستان حسنه باشد، البته به نظرم بخشی از آن به خاطراجبار شرایط است.ضمن اینکه تحریم ها و فشارهای بین المللی بر روابط آنها با تهران نیز تاثیرداشت.

سفیر سابق ایران در افغانستان و پاکستان خاطرنشان کرد: البته در روابط عربستان و پاکستان اتفاق ویژه ای رخ نداده است، زیرا ظرفیت منطقه و مسائل استراتژیک اجازه نمی دهد که چنین اتفاقی رخ دهد.

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی ،پاکستان سعی می کند در شرایط فعلی رابطه اش را با تهران بازسازی کند.

طاهریان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اهمیت سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به تهران گفت:این سفر در راستای سفرهای معمول و همیشگی بین دو کشور است و اتفاق خاصی نیست .از سوی دیگر به نظر من مقامات این کشور به این سفر نیاز دارند.

وی همچنین افزود:البته این سفر به نظرم به منظور تعدیل روابط پاکستان نسبت به ایران است.



***مهتدی: پاکستان در رقابت ایران و عربستان نمی تواند از مرزهای خود عبور کند

محمد علی مهتدی کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه از دیگر سخنرانان این مراسم نیز با بیان این که القاعده معتقد است که نباید نیروهای کفر در عربستان مسلط شوند، اظهار کرد: به دلیل این اعتقاد، عربستانی ها نمی توانند به صورت مستقیم نیروهای نظامی آمریکا را برای اهداف شان به کار بگیرند و از نیروی نظامی و افسران پاکستان استفاده می کنند.

وی اظهار داشت: پاکستان در رقابت ایران و عربستان نمی تواند از مرزهای خود عبور کند زیرا از 190 میلیون پاکستانی حدود 60 میلیون شیعه هستند که حدود 30 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

وی گفت: مساله استفاده عربستان از بمب هسته ای بیش تر یک بعد تبلیغاتی دارد زیرا پاکستان امکان و توان انتقال بمب هسته ای را به عربستان ندارد و اجازه چنین اقدامی هم نخواهد داشت.

مهتدی گفت: پاکستان بی شک نیازهای امنیتی عربستان را تامین می کند و در قبال آن از کمک های مالی این کشور بهره مند می شود.

در این نشست کارشناسان و تحلیلگران دیگری نیز حضور داشتند و به بررسی ابعاد روابط اسلام آباد- ریاض پرداختند.

سیام5**9173** 1449
کد N270516

وبگردی