آفتاب
تحولات آُسیا/

تشریح محور مذاکرات اجلاس آ.سه.آن / محدودیت های مسافرتی برای گردشگران در مالزی

تشریح محور مذاکرات اجلاس آ.سه.آن / محدودیت های مسافرتی برای گردشگران در مالزی

محدودیت های مسافرتی برای گردشگران در مناطق مالزی، تشریح محور مذاکرات اجلاس آ.سه.آن و هشدار درباره پیامدهای منفی اقدامات تند علیه مهاجران بنگلادشی از جمله تحولات آسیا به شمار می رود.

فیلیپین

چالز خوزه سخنگوی وزارت امور خارجه فیلیپین در گفتگو با خبرنگاران در مانیل اختلاف ارضی این کشور و چین را از جمله محورهای مهم در بیست و چهارمین اجلاس سران آ.سه.آن در روزهای دهم و یازدهم ماه مه (20 و 21 اردیبهشت) در مرکز کنوانسیون بین المللی میانمار در نایپیتاو معرفی کرد.

پیش بینی می شود که بنیگنو آکینو رئیس جمهوری فیلیپین در این اجلاس چگونگی واکنش این کشورها را مقابل تهدیدهای چین مورد بررسی قرار داده و بر تشکیل جبهه متحد با همسایگان این کشور تاکید کند.

بیست و سومین اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا سال گذشته با حضور سران 10 کشور عضو در برونئی برگزار شد و میانمار برای نخستین بار از سال 1997 که به عضویت این اتحادیه درآمد، میزبان اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا است.

رسانه ها همچنین از کشته شدن ریچارد ناجد روزنامه نگار فیلیپینی از سوی سه موتوسوار مسلح خبر دادند که به عنوان مدیر ایستگاه رادیویی در استان تاوی تاوی در جنوب جزیره میندانائو فعالیت می کرد.

مالزی

رسانه ها همچنین از افزایش تدابیر امنیتی در ایالت صباح مالزی و ورود گردشگران به این منطقه تنها با مجوز پلیس در پی ربوده شدن چند گردشگر  چینی، تایوانی و فیلیپینی در این ایالت خبر دادند.

در همین رابطه یانگ زای لین تبعه 34 ساله چینی روز سه شنبه در شرق ایالت صباح و در مجاورت مرزی جنوبی فیلیپین ربوده شد و احتمال می رود که عوامل مرتبط با گروه شبه نظامی و افراطی ابوسیاف در جنوب فیلیپین از جمله عاملان اصلی این آدم ربایی باشند.

بنگلادش

پس از آنکه نارندرا مودی نامزد اصلی حزب راستگرای بهارتیا جاناتا (بی جی پی ) برای پست نخست وزیری دولت جدید هند تاکید کرد مهاجران غیر قانونی بنگلادشی باید از هندوستان اخراج شوند، "طفیل احمد" یک وزیر دولت بنگلادش در واکنش به این اظهارات به پیامدهای منفی اقدامات تند علیه مهاجران بر روابط دوجانبه اشاره کرد.

اظهارات مودی باعث شد تا شماری از مقامات هندی اظهارات فرقه گرایانه وی را عامل کشتار جمعه گذشته در ایالت آسام توصیف کنند که در جریان ناآرامی ها 30 نفر که بیشتر آنها مسلمان بودند، جان خود را از دست دادند.

چین

در پی غیرقانونی خواندن اقدامات یک سکوی عظیم نفتی متعلق به چین در آبهای منطقه‌ ای از سوی هانوی، عضو شورای دولتی چین در دیدار با معاون نخست‌ وزیر و وزیر امور خارجه ویتنام ضمن محکوم کردن مزاحمت این کشور برای کشتی‌ های چینی از مقامات هانوی خواست تا دیگر چنین اظهاراتی را مطرح نکنند.

اندونزی

رسانه ها همچنین از لغو سفر تونی ابوت نخست‌ وزیر استرالیا به اندونزی به خاطر نگرانی های امنیتی و بازگرداندن یک قایق حامل پناهجویان به اندونزی خبر داد که قرار بود مقامات دو کشور در این سفر بر تقویت روابط دوجانبه پس از افشای جاسوسی این دولت از اندونزی تاکید کنند.

کد N270085

وبگردی