آفتاب

بالا گرفتن تنش ها بین برلین و آنکارا/ اردوغان دیدار با وزیر ایالتی آلمان را رد کرد

بالا گرفتن تنش ها بین برلین و آنکارا/ اردوغان دیدار با وزیر ایالتی آلمان را رد کرد

نخست وزیر ترکیه در واکنش به انتقادهای تند رئیس جمهوری آلمان از وضعیت دمکراسی در این کشور، از پذیرش نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت آژانس خبر ترکیه، اظهارات تند "یواخیم گائوک" رئیس جمهوری آلمان علیه ترکیه در جریان سفرش به این کشور، واکنش "رجب طیب اردوغان" را به دنبال داشت. گائوک در اظهارات خود وضعیت دمکراسی را در ترکیه نگران کننده خوانده بود.

بر این اساس دفتر نخست وزیر ترکیه در اقدامی متقابل، از دادن وقت به "اشتفن وایل" نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن خودداری کرد. وایل قصد داشت در سفرش به ترکیه با اردوغان دیدار کند.

با این حال منابع آگاه از دیدار وایل با "عبدالله گل" رئیس جمهوری ترکیه در روز جمعه خبر می دهند. رئیس جمهوری آلمان در سفرش به آنکارا با انتقاد از اقدامات دولت ترکیه برای سانسور اینترنت، کنترل قوه قضاییه و اعطای اختیارات ویژه به آژانس جاسوسی، گفت که از رشد منفی ترکیه "شوکه" شده است.

گفتنی است اردوغان پیشتر نیز طی اظهاراتی به انتقادهای گائوک واکنش نشان داده بود. وی رئیس‌جمهور آلمان را متهم کرد که با هشدار نسبت به کمبود دموکراسی در ترکیه در امور داخلی این کشور دخالت کرده است.

کد N270052

وبگردی