آفتاب

وزیر بازرگانی تایلند نخست وزیر موقت شد

وزیر بازرگانی تایلند نخست وزیر موقت شد

کوالالامپور – ایرنا – کابینه تایلند روز چهارشنبه پس از صدور حکم دادگاه این کشور و عزل یینگلوک شیناواترا از نخست وزیری، ˈنیواتومرونگ بونسونگپایسانˈ وزیر بازرگانی را به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب کردند.

به گزارش ایرنا، ˈفونگتپ تپکانجاناˈ یکی از معاونان نخست وزیر تایلند از توافق اعضای کابینه برای انتخاب ˈنیواتومرونگ بونسونگپایسانˈ وزیر بازرگانی به عنوان نخست وزیر موقت خبر داد.

شبکه خبر آسیا اعلام کرد چند تن از وزیران دولت تایلند نیز به دلیل نقض قانون اساسی از سمت خود برکنار شده اند.

دادگاه قانون اساسی تایلند امروز با صدور حکمی اعلام کرد یینگلوک شیناواترا نخست وزیر این کشور قانون اساسی را نقض کرده است و باید از این سمت کناره گیری کند.

قضات دادگاه با صادرکردن این حکم گفتند یینگلوک از سمت نخست وزیری خود برای انتقال رییس شورای امنیت ملی کشور به پست دیگری در سال 2011 میلادی سوءاستفاده کرده به طوری که موجب شده این تغییر سمت ها به نفع یکی از بستگانش تمام شود.

نخست وزیر تایلند روز سه شنبه برای دفاع از خود در برابر اتهام های وارده در زمینه سوءاستفاده از قدرت در حالی در دادگاه قانون اساسی حضور یافت که اعتراض های خشونت آمیز در این کشور از آبان ماه گذشته تاکنون ده ها کشته و مجروح برجای گذاشته است.

حکم امروز دادگاه قانون اساسی تایلند اکنون موجی از نگرانی را برای افزایش ناآرامی ها در این کشور جنوب شرق آسیا پدید آورده است.

یینگلوک شیناواتر خواهر تاکسین شیناواترا نخست وزیر اسبق تایلند به عنوان نخستین زن در تاریخ این کشور ماه اوت سال 2011 قدرت را در دست گرفت.

آساق**د.م**1611
کد N269862

وبگردی