آفتاب

توافق آمریکا و جیبوتی بر سر تمدید اجاره پایگاه نظامی در شاخ آفریقا

توافق آمریکا و جیبوتی بر سر تمدید اجاره پایگاه نظامی در شاخ آفریقا

دولت آمریکا توافقنامه در خصوص اجاره پایگاه نظامی "کمپ لمونییر" در شاخ آفریقا را با دولت جیبوتی تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، این پایگاه مرکزی و اصلی آمریکا برای انجام حملات پهپادی در سراسر این منطقه است. آمریکا همچنین مدعی است که از این پایگاه برای اقدامات مقابله با تروریسم نیز استفاده می‌کند.

به گفته مقام‌های دولتی، اگر جیبوتی این پایگاه را به آمریکا اجاره دهد، واشنگتن آماده پرداخت 630 میلیون دلار برای 10 سال آتی است. این بدان معناست که دلت جیبوتی هر ساله 63 میلیون دلار دریافت می‌کند که تقریباً دو برابر اجاره 38 میلیون دلاری است که آمریکا پیش‌تر پرداخت می‌کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در جریان دیدار با اسماعیل عمر گوله، همتای جیبوتی خود در کاخ سفید، تمدید این توافقنامه را اعلام کرد.

اوباما گفت: پایگاه "کمپ لمونییر" به طور چشمگیری نه تنها برای کار ما در شاخ آفریقا بلکه برای کل این منطقه مهم است.

این پایگاه نظامی 4000 پرسنل دارد و برای فعالیت‌های مقابله با تروریسم در شرق آفریقا و یمن استفاده می‌شود. نیروهای نظامی آمریکا سال‌هاست که در تلاشند تا از نیروهای مرتبط با القاعده در یمن و الشباب در سومالی خلاص شوند.

‌این پایگاه از سال 2001 میلادی به طور چشمگیری تغییر کرده و بازسازی شده و در حال حاضر برای انجام حملات پهپادی در سراسر منطقه استفاده می‌شود.

اوباما ضمن تشکر و قدردانی از جیبوتی برای کمک در مبارزه علیه تروریسم در سومالی گفت: حضور چشمگیری از سربازان جیبوتی در میان نیروهای چند ملیتی به چشم می‌خورد که قادرند کنترل شبه نظامیان الشباب بر بخش‌های وسیعی از سومالی را دفع کرده و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کنند.

این توافقنامه‌های جدید به آمریکا و جیبوتی اجازه می‌دهند تا اجاره این پایگاه را تا 10 سال آتی سالانه 63 میلیون دلار تمدید کنند، پس از آن امکان تمدید قرارداد وجود دارد اما باید بر سر مبلغ اشاره مذاکره شود.

گوله نیز گفت: این حقیقت که ما از نیروهای آمریکایی در کشورمان استقبال می‌کنیم حمایت ما از صلح بین‌الملل و صلح در منطقه را نشان می‌دهد. ما تمام این کارها را به خاطر صلح جهانی و صلح در آفریقا انجام می‌دهیم.

در جریان این نشست کاخ سفید، این دو رئیس جمهور درباره تحولات اقتصادی، بهداشت و آموزش نیز مذاکره کردند.

انتهای پیام

کد N269587

وبگردی