آفتاب

تاکید اوباما به پیشبرد مذاکرات با ایران

تاکید اوباما به پیشبرد مذاکرات با ایران

تهران - ایرنا - همزمان با آغاز نشست کارشناسی نمایندگان ایران و گروه 1+5 در نیویورک، به منظور آماده سازی موضوعات فنی برای مذاکرات وین، تاکید اوباما بر پیشبرد مذاکرات با ایران، صدر اخبار رسانه های خارجی را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات کارشناسی میان نمایندگان ایران و گروه 1+5 از روز سه شنبه (16 اردیبهشت/ ششم مه) در نیویورک به منظور آماده سازی موضوعات فنی و کارشناسی برای دور آتی مذاکرات وین آغاز شد.

این نشست از آن جایی در نیویورک برگزار می شود که هیات های مذاکره کننده برای حضور در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی.تی در نیویورک بسر می برند.

بامداد روز دوشنبه (15 اردیبهشت/پنجم مه) یک روز پیش از آغاز دور دیگری از نشست های کارشناسی میان ایران و گروه 1+5 در نیویورک، ˈترو واریورانتاˈ معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و ˈماسیمو آپاروˈ مدیر امور پادمانی منطقه Bآژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از معدن ساغند و کارخانه اردکان یزد، همچنین گفت و گو درباره رهیافت پادمان راکتور اراک وارد تهران شدند.

در حالی که اخبار و گزارش های رسیده از تلاش و فعالیت های همسو و موازی طرفین با هدف اعتماد سازی و به امید حصول توافق نهایی حکایت دارد، تاکید رئیس جمهوری آمریکا بر داشتن تعهد در ارتباط با پیشبرد مذاکرات هسته ای مهر تایید ارزیابی محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران مبنی بر حصول نتیجه در گرو حسن نیت طرف غربی بشمار می رود.

محمد جواد ظریف اخیرا در جمع خبرنگاران با بیان آغاز مذاکرات سیاسی برای نگارش متن جامع توافق با گروه 1+5 از هفته آینده، حصول نتیجه را در گرو حسن نیت طرف غربی دانست.

برخی رسانه های خارجی از همان ابتدای از سرگیری مذاکرات هسته ای با انتشار گزارش ها و مطالب متنوع و متعدد در قالب های گوناگون به ترسیم چشم انداز روشنی از فرجام خوش این نشست ها سرگرم هستند.

در این مرحله از مذاکرات، منابع خبری فوق اظهارات باراک اوباما مبنی بر تعهد پیشبرد گفت وگوها با ایران، آن هم در دیدار اشتون از کاخ سفید به هنگام گفت وگو با سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید را تایید دیگری بر پایان روشن این نشست ها تفسیر می کنند.



* رسانه های خارجی

یک رسانه انگلیسی زیر عنوان ˈتاکید اوباما بر تعهد به پیشبرد گفت وگوها با ایران در دیدار اشتون از کاخ سفیدˈ نوشت: باراک اوباما در جریان بازدید کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کاخ سفید گفته است که آمریکا و اروپا به پیشبرد مذاکرات جاری با ایران تعهد دارند.

بنا بر این گزارش، رئیس جمهور آمریکا سه شنبه بعد از ظهر درحالی که سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید مشغول دیدار با کاترین اشتون بود، وارد جلسه شده و چنین اظهار نظری کرده است.

به نوشته این منبع خبری غربی، بنا بر بیانیه منتشره از سوی کاخ سفید، رایس و اشتون در این دیدار موافقت کردند که یک راه حل جامع باید به جامعه بین المللی اطمینان دهد که برنامه اتمی ایران صرفا مقاصد صلح آمیز دارد.

این در حالی است که اوباما بر اهمیت بنا کردن مذاکرات بر اساس پیشرفتی که در اجرای طرح عمل مشترک به دست آمده، تاکید کرده است.

براساس گزارش این رسانه انگلیسی، طرح عمل مشترک، همان توافقنامه ژنو است که در ماه نوامبر به امضای طرفین رسید تا زمینه برای یک توافق نهایی برای حل اختلافات بر سر برنامه اتمی ایران فراهم شود.

به نوشته این رسانه غربی، اوباما همچنین بر اهمیت ادامه همکاری نزدیک آمریکا و اتحادیه اروپا و دیگر اعضای گروه 1+5، حین پیشرفت گفت وگوها با ایران تاکید کرده است.

یک رسانه آمریکایی هم در مطلبی زیر عنوان ˈآمریکا آماده تهیه پیش نویس توافق اتمی با ایران استˈ به ادامه مذاکرات فنی اتمی ایران و قدرت های جهانی تا روز چهارشنبه در نیویورک، اشاره می کند.

به نوشته این منبع خبری، ˈماری هارفˈ سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به آغاز نشست کارشناسی و برگزاری چهارمین دور مذاکرات جامع اتمی در سطح مدیران سیاسی ایران و غرب در وین با حضور کاترین اشتون و محمد جواد ظریف طی هفته آینده، از مذاکرات پر محتوای انجام شده با ایران و پیشرفت های بدست آمده خبر می دهد.

ماری هارف با اعلام آمادگی آمریکا برای تهیه پیش نویس توافق جامع اتمی، گفته است: می توانیم کار روی تهیه پیش نویس توافق نهایی اتمی را آغاز و احساس می کنیم که می توانیم آن را تا ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) به انجام برسانیم؛ فکر می کنیم که توانایی آن را داریم اما نمی دانیم که این کار حتما انجام خواهد شد یا نه.

قرار است دور چهارم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سطح سیاسی با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان گروه 1+5 هفته آینده در وین برگزار شود.

از: مینا غفرانی آذر

ایرانم/7074/1275
کد N269472

وبگردی