آفتاب
یک فعال قرآنی:

فعالان قرآنی از بیان دغدغه‌های خود اجتناب می‎کنند

فعالان قرآنی از بیان دغدغه‌های خود اجتناب می‎کنند

یکی از فعالان قرآنی گفت: رفع چالش‌های جامعه قرآنی منوط به بهره‌گیری از مسئولانی است که آراسته به تفکر قرآنی باشند تا با شناخت صحیح از مطالبات و دغدغه‌های حافظان و قاریان، روش هدفمند و ثمربخش برای رفع معضلات آن‌ها تخاذ کنند.

محمدتقی موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، در رابطه با چالش‌ها و مشکلات حوزه قرآن بیان کرد: یکی از چالش‌های پیش ‌روی جامعه قرآنی این است که به مطالبات آن‌ها ترتیب اثر داده نمی‌شود و این باعث شده که فعالان قرآنی از بیان دغدغه‌های خود اجتناب کنند و زمانی هم که مطالبه‌گری نباشد مسلماً تغییری در کیفیت کار‌ها ایجاد نمی‌شود.

وی اضافه کرد: مقایسه وضعیت کنونی جامعه قرآنی ازنا با سال‌های گذشته، پیشرفت چشمگیری را نشان نمی‌دهد که عوامل زیادی مانند عدم تأمین اعتبارات کافی، مشکلات زیربنایی و اندک بودن تعداد مسئولانی که آراسته به تفکر قرآنی باشند در شکل‌گیری این شرایط دخیل‌ هستند.

موسویان اضافه کرد: متأسفانه امروز در برخی از دستگاه‌های متولی فرهنگ، پدیده‌ تضاد مدیران قرآنی به چشم می‌خورد بدین منظور که مدیران ارشد کار فرهنگی انجام می‌دهند و دغدغه قرآنی دارند ولی زیردستان و سایر اعضای مجموعه روند پیشبرد اهداف و سیر صعودی آن را متوقف کرده که توقف کار قرآنی به معنی رکود فرهنگ اسلام در جامعه بوده و این یک آفت است.

این فعال قرآنی ادامه داد: زمانی‎ که مسئولان قرآنی آن‌طور که باید به وظایف خود عمل نکنند و با برخوردهای شعاری و تشریفاتی، صرفاً به گزارش‌های آماری اکتفا کنند، این کار در نگاه مردم یک کار ضد فرهنگی است و نه‌تنها عامل جذب نبوده بلکه موجب دین‌زدگی، بی‌اعتمادی و فاصله گرفتن آن‌ها از جامعه قرآنی نیز خواهد شد.

موسویان اظهار کرد: در شهرستان ازنا با 45 هزار نفر جمعیت، هفت مؤسسه قرآنی وجود دارد که تعداد قرآن‌آموزان آن به 300 نفر می‌رسد و این در مقایسه با کل جمعیت رقم ناچیزی است؛ کمااینکه مؤسسات قرآنی با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند که با وجود کمبود امکانات در حد توان فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند ولی همیشه با کم‌لطفی مسئولان روبرو می‌شوند، به‌طورمثال اخیراً آزمون طرح ملی حفظ و مفاهیم وزارت فرهنگ‌ و ارشاد تعلیق شده که این بار منفی و ضربه مالی را به مؤسسات وارد کرده است.

وی گفت: استان لرستان همیشه در فعالیت‌های قرآنی مهجور واقع شده است که به‌ دلیل موانع و چالش‌هایی که پیش روی جامعه قرآنی استان وجود دارد، بسیاری از قاریان و حافظان ترجیح می‌دهند که در استان‌های برخوردار کشور به ادامه فعالیت بپردازند تا بتوانند مسیر پیشرفت و ترقی را طی کنند.

انتهای پیام

کد N269091

وبگردی