آفتاب

سفری که با هدف ایران انجام می شود/تشریح ماموریت رایس و شرمن در تل آویو از زبان کارنی

سفری که با هدف ایران انجام می شود/تشریح ماموریت رایس و شرمن در تل آویو از زبان کارنی

سفر مشاور امنیت ملی ایالات متحده و رئیس تیم مذاکره کننده این کشور در گفتگوهای 1+5 با ایران، به تل آویو از امروز چهارشنبه آغاز می شود و به گفته سخنگوی کاخ سفید، گفتگو در مورد آخرین تحولات برنامه هسته ای جمهور اسلامی اصلی ترین محور سفر این دو مقام آمریکایی به سرزمین های اشغالی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جویش تایمز، "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی ایالات متحده و "وندی شرمن" رئیس تیم آمریکایی حاضر در مذاکرات 1+5، در سفر ۱۷ اردیبهشت خود به اسرائیل، با مقامات تل آویو در مورد برنامه هسته ای ایران و روند مذاکرات در حل انجام با جمهوری اسلامی، گفتگو خواهند کرد.

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید، در این رابطه گفت: مذاکرات با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور در میان سرفصل های گفتگو با مقامات اسرائیلی خواهد بود.

بنا بر بیانیه کاخ سفید در این مورد، سوزان رایس، که برای نخستین بار در مقام مشاور امنیت ملی آمریکا به تل آویو سفر می کند، با "شیمون پرز" رئیس رژیم صهیونیستی و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر این رژیم، دیدار خواهد داشت.

به گفته جی کارنی دیدارهای رایس با مقامات تل آویو قرار نیست تحولی جدید درباره موضوع مذاکرات اتمی ایجاد کند.

جی کارنی همچنین اعلام کرد که دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا با مقامات اسرائیلی، فرصتی برای دو طرف است تا در سطح مقامات عالی رتبه، در میان دیگر مباحث، در مورد مذاکرات اتمی ایران نیز گفتگو کنند.

در بیانیه رسمی کاخ سفید در مورد سفر سوزان رایس آمده است که وی ریاست تیم آمریکایی مذاکره کننده با مقامات تل آویو را در دیدارهای روز هفتم و هشتم ماه مه (۱۷ و ۱۸ اردیبهشت) بر عهده دارد.

بر اساس این بیانیه در هیئت اعزامی از آمریکا به رهبری سوزان رایس مقاماتی از وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت دارایی و مقامات امنیتی امریکا حضور دارند. وندی شرمن، رئیس تیم آمریکایی حاضر در مذاکرات 1+5 با ایران، سرشناس ترین چهره حاضر در تیم اعزامی به تل آویو است.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، این تیم در امور راهبردی به طور منظم با مقامات عالی‌ رتبه واشنگتن و تل آویو دیدار می‌ کند تا در مورد مسائل مختلفی میان آنها و موضوعات امنیتی منطقه تبادل نظر کند.

در این میان رسانه های غربی همچون آسوشیتد پرس اعلام کرده اند که در مذاکرات رایس در تل آویو، احتمال پرداختن به مذاکرت سازش بسیار کم است.

سفر رایس و شرمن به تل اویو در حالی انجام می شود که قرار است تا چند روز دیگر دور چهارم مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در وین آغاز شود. هدف از برگزاری این مذاکرات تهیه پیش نویس توافق جامع هسته ای بر اساس توافق نامه ژنو است که در نوامبر (آذر ماه) سال گذشته به امضا رسید و بر اساس آن ایران و 1+5 شش ماه فرصت دارند تا از طریق مذاکرات به یک توافق جامع برای حل موضوع هسته ای جمهوری اسلامی برسند.

کد N268989

وبگردی