آفتاب

فرمانده ناتو: باید استقرار دائمی نیروها در شرق اروپا مدنظر قرار گیرد

فرمانده ناتو: باید استقرار دائمی نیروها در شرق اروپا مدنظر قرار گیرد

یکی از فرماندهان نظامی ارشد ناتو گفت، این ائتلاف باید استقرار دائمی نیرو در بخش‌هایی از شرق اروپا را به دنبال افزایش تنشها میان روسیه و اوکراین مدنظر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ناتو تعدادی گشت‌زنی‌های کوتاه‌مدت نیروی نظامی، هوایی و دریایی را در شرق اروپا از جمله کشورهای حوزه بالتیک، لهستان و رومانی را تنظیم و برنامه‌ریزی کرده اما قرار است که این گشت‌زنی‌ها تا پایان سال جاری میلادی پایان یابد.

در همین حال "فیلیپ بریدلاو"، یک ژنرال ارشد نیروی هوایی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا ناتو باید استقرار دائمی نیرو در کشورهای عضو این ائتلاف در اروپای شرقی را بررسی کند یا خیر، گفت: به نظر من این مساله‌ای است که باید مد نظر قرار گیرد و ما این مسأله را برای مذاکره در بین رهبری‌های کشورهایمان آماده خواهیم کرد تا ببینیم این مسأله به کجا می‌رسد.

بریدلاو در کنفرانسی خبری در اوتاوا گفت، در آستانه این نشست مقامات ناتو، فرماندهان، وزرای دفاع و وزرای امور خارجه ناتو به سؤالات جدیدتری درباره اینکه آیا این ائتلاف حق حضور در اروپا را دارد یا خیر، رسیدگی می کنند.

وی افزود: ما باید ابتدا نگاهی به حساسیت متقابل آمادگی و سپس استقرار نیروهایمان بیندازیم تا بتوانیم به این نمونه‌های جدید که در شبه جزیره کریمه و مرز شرقی اوکراین شاهد هستیم، رسیدگی کنیم.

‌بریدلاو که روز دوشنبه گفته بود فکر نمی‌کند مسکو نیرو به شرق اوکراین اعزام کند، تاکید کرد، اقداماتی که ناتو تاکنون انجام داده به منظور حمایت از اعضای شرقی این ائتلاف صورت گرفته است.

‌این فرمانده نظامی ارشد ناتو ادامه داد: ما اقداماتی انجام می‌دهیم که باید به راحتی به عنوان اقدامات دفاعی درک شوند. این مسأله در مورد اطمینان خاطر دادن به متحدانمان است نه تحریک روسیه و ما در هر سطحی در حال رای‌زنی هستیم.

بریدلاو در پاسخ به این سؤال که آیا این میزان نیروی آمریکایی در مقابل اقدامات روسیه کافی هستند یا خیر گفت: فکر می‌کنم که در تمامی کشورهای عضو ناتو با توجه به اقداماتی که در این چند وقت اخیر از روسیه در کریمه و مرزهای اوکراین شاهد بودیم، باید برخی تصمیماتی را که پس از پایان جنگ سرد اتخاد کرده بودیم درباره ارزیابی کنیم.

بریدلاو در پاسخ به این سؤال که آیا فرانسه باید فروش دو فروند ناوچه حامل هلی کوپتر "میسترال" به روسیه را لغو کند یا خیر گفت: این یک تصمیم ملی است که بستگی به فرانسه دارد.

انتهای پیام

کد N268798

وبگردی