آفتاب

ناتو در اندیشه استقرار دائم در اروپای شرقی

ناتو در اندیشه استقرار دائم در اروپای شرقی

تهران- ایرنا- سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استقرار دائم نیروها را در اروپای شرقی بررسی می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اوتاوا، ˈفیلیپ بریدلاوˈ فرمانده نیروهای ناتو در اروپا دیشب (سه شنبه) اعلام کرد: بحران در اوکراین و تنش ها با مسکو می تواند ناتو را به بررسی مسئله حضور دائم در کشورهای عضو اروپای شرقی سوق دهد.

وی در نشست خبری مشترکی با ˈتام لاوسونˈ فرمانده ستاد مشترک ارتش کانادا، اعلام کرد: ما تحول وقایع غم انگیزی را که در شرق اوکراین در جریان است از نزدیک دنبال می کنیم و بویژه برای ساکنان منطقه نگران هستیم.

بریدلاو با اشاره به احتمال استقرار دائم نیروها در اروپای شرقی، ارزیابی مجدد توان واکنش نیروهای دفاعی را به دلیل موقعیت جدید این نیروها در برابر روسیه ضروری دانست.

وی افزود: پس از فروپاشی بلوک شرق و تخریب دیوار برلین در سال 1989 میلادی، این اتحاد، روسیه را شریک آینده خود در نظر گرفت و به ارزیابی دیگری از موقعیت رسید.

فرمانده نیروهای ناتو در اروپا ادامه داد: این وضعیت سبب شد تا کشورهای عضو ناتو بودجه دفاعی و نیز ساختار نیروها و مواضع استقرار خود را محدود کنند اما روسیه مانند یک شریک عمل نکرد و الحاق شبه جزیره ˈکریمهˈ وضعیت را تغییر داد.

ناتو در اواسط آوریل از تقویت قدرت دفاعی در کشورهای شرق اروپا خبر داد و پرواز هواپیماهایش را بر فراز کشورهای حوزه دریای بالتیک افزایش داد. همچنین قرار است ناوهایی نیز در این دریا و شرق دریای مدیترانه مستقر شوند. این در حالی است که واشنگتن از استقرار چهار گروه چترباز شامل 600 سرباز برای حضور در رزمایش لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک خبر می دهد.

اروپام** 9053** 1337
کد N268643

وبگردی