آفتاب

ارتش یمن به عملیات در شبوه ادامه می دهد

ارتش یمن به عملیات در شبوه ادامه می دهد

تهران - ایرنا - ارتش یمن اعلام کرد با وجود توافق برخی قبایل با عناصر گروه تروریستی القاعده، عملیات در شبوه علیه تروریست ها ادامه دارد.

شبکه الجزیره روز چهارشنبه به نقل از ارتش یمن اعلام کرد با وجود توافق قبایل در استان شبوه با گروه انصار الشریعه، ارتش به عملیات خود در این استان ادامه می دهد تا شبوه را به طور کامل از عناصر القاعده

پاک سازی کند.

برپایه این گزارش ، ارتش یمن اعلام کرد آتش بس قبایل با گروه القاعده و انصار الشریعه که یکی از گروه های تروریستی وابسته به آن است هیچ ارتباطی با ارتش و عملیات آن ندارد.

برخی قبایل یمنی یک توافق آتش بس با عناصر گروه انصار الشریعه وابسته به القاعده امضا کردند که بر اساس آن مقرر شد آنها به نیروهای ارتش حمله نکنند و در مقابل ارتش هم آنان را هدف حمله قرار ندهد.

بیش از یک هفته است که ارتش یمن عملیات گسترده خود را علیه عناصر مسلح گروه های تروریستی وابسته به القاعده در دو استان شبوه و ابین واقع در جنوب کشور آغاز کرده است. در نبردهای جاری از سلاح های سنگین استفاده می شود.

منابع امنیتی اعلام کردند ارتش توانسته است کمک رسانی به افراد مسلح از سایر مناطق یمن را متوقف کند و ارتش در عین حال به پیشروی های خود در این استان ادامه می دهد.

با توجه به این که قبایل نقش مهمی در جامعه یمن ایفا می کنند، برخی قبایل ساکن شبوه که خواهان امنیت و ثبات در استان خود هستند برای جلوگیری از کوچ ساکنان این استان و بروز مشکلات انسانی در منطقه و نجات شهرهایشان از ویرانی ناشی از درگیری ها برای توافق با عناصر القاعده اقدام کردند.

ارتش یمن هر گونه ارتباط با این توافق را مردود می داند و تاکید دارد به جز پاکسازی کامل این استان ها از عناصر القاعده هیچ راهی پیش روی دولت یمن وجود ندارد.

منابع امنیتی یمنی می گویند در پی آغاز عملیات ارتش، عده ای از جنگجویان خارجی از جمله اتباع عربستان و سومالی منطقه درگیری را به مقصد نامعلومی ترک کرده اند.

در صورت گسترش نفوذ القاعده در یمن، توان ارتش برای برقراری امنیت در سایر مناطق کشور تضعیف می شود.

عملیات ارتش یمن در شبوه در روزهای نخست با مقاومت شدید تروریست ها مواجه شد به طوری که تعداد زیادی از سربازان ارتش یمن در برخورد با کمینهای متعدد آنان کشته شدند اما پس از تقویت نیروهای ارتش در شبوه، تروریست ها شروع به عقب نشینی کرده اند.

برخی استان های جنوبی یمن طی سال های اخیر به اصلی ترین کانون فعالیت و مخفیگاه عناصر القاعده و سایر گروه های تروریستی مرتبط با آن تبدیل شده است.

خاورم 1491 *1446
کد N268545

وبگردی