آفتاب
کمتر از یکماه مانده به جام جهانی؛

کارشناسان از وجود بیماری عجیب پوستی در بخش هایی از برزیل خبر دادند

کارشناسان از وجود بیماری عجیب پوستی در بخش هایی از برزیل خبر دادند

تهران – ایرنا – خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از کارشناسان از وجود بیماری عجیب پوستی در بخش هایی از برزیل خبر داد و نوشت: مبتلایان به این بیماری که احتمالا موروثی است، در معرض نور خورشید تقریبا ذوب می شوند و بتدریج از بین می روند.

این منبع خبری می نویسد: این بیماری بسیار نادر، ˈزرودرما پیگمنتوسومˈ (Xeroderma Pigmentosum) یا به اختصار،ˈ XP ˈ نام دارد و پوست مبتلایان به آن، به شدت در مقابل پرتوی فرابنفش خورشید (UV) حساس می شود و بیماران مستعد سوختگی های شدید و سرطان پوست می شوند.

پوست کسانی که به بیماریˈ XP ˈمبتلا شده اند، قابلیت بازیابی ندارد و سوختگی ها هرگز بهبود نمی یابد.

آنتونیو جاردیم، 38 ساله و ساکن روستای آراراس، یکی از مبتلایان به این بیماری است. وی که در گذشته برنجکار بوده، تاکنون 50 عمل جراحی برای برداشتن تومورهای پوستی اش انجام داده است.ظاهر چهره ˈجاردیمˈ به اندازه ای ناخوشایند است که وی در خیابان از ماسک استفاده می کند.

افزون بر سوختگی پوست و سرطان، از هر پنج مبتلا به XP، یک نفر به ناشنوایی ، فلج اسپاسمی ماهیچه، و ناهماهنگی عضلانی دچار می شود.

در روستای ˈآراراسˈ، 800 نفر زندگی می کنند که بیش از 20 نفر از آنان، به بیماریˈ XP ˈ مبتلا هستند. بدین ترتیب، میانگین افراد مبتلا، یک نفر در هر 40 نفر است.

در آمریکا، از هر یک میلیون نفر، یک نفر به XP مبتلاست.

علت گسترش XP در برخی بخش های روستایی برزیل ظاهرا این است که این بخش ها در آغاز از چند خانواده خویشاوند تشکیل شده بود که در آن چند نفر به این بیماری دچار بودند و ژن های بیماری را به نسل های آینده منتقل کرده اند.

مترجمام**9163**5981
کد N268013

وبگردی