آفتاب

سیا نیروهای ضد ترور افغان را اخراج می‌کند

سیا نیروهای ضد ترور افغان را اخراج می‌کند

سازمان سیا قرار است تا نیروهای افغان ضد تروریسم در جنوب و شرق افغانستان را منحل کند که این اقدام به خلأ امنیتی منجر شده و ممکن است توسط القاعده یا طالبان پر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایمل فیضی، سخنگوی دولت حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به اینکه سیا در حال پایان دادن به قراردادهای شبه نظامیان افغان است، گفت که دولت افغانستان نیروهایی را برای جایگزینی آن‌ها استقرار می‌کند.

این در حالی است که به گفته فرماندهان آمریکایی و افغان، نیروهای افغانستان توانایی جایگزینی همه این شبه نظامیان را ندارند. این امر ممکن است به بالا رفتن حملات علیه آمریکایی‌ها و افغانی‌ها منجر شود.

در واقع در این صورت القاعده آزادی عمل زیادی در این کشور پیدا خواهد کرد.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، قانونگذاران آمریکایی نیز نسبت به انحلال بیشتر نظامیان سازمان سیا در افغانستان نگران هستند.

در حالی که در ماه‌های اخیر دولت آمریکا از افزایش نیروگیری برای تقویت این واحدها سخن می‌گفت، اکنون مقامات سیا می‌گویند که با کاهش تعداد نیروهای آمریکایی، سازمان سیا نیز فعالیت خود را کاهش خواهد داد زیرا نمی‌خواهد دوباره شاهد حادثه 11 سپتامبر 2012 بنغازی باشد.

دولت اوباما قصد دارد 10 هزار نیروی آمریکایی را در افغانستان حفظ کند اما کرزای از امضای قرارداد همکاری امنیتی دو جانبه خودداری کرده و انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز به دور دوم کشیده شد.

این نیروهای برجسته افغانی، با اجرای عملیات‌های ویژه به سبک نیروهای ویژه آمریکا، اعتبار زیادی به دست آورده‌اند.

فیضی اظهار داشت که دولت افغانستان از این اقدام سیا اطلاع نداشت اما به محض اطلاع یافتن، سعی کرد تا این نیروها را به سرویس امنیتی دولت جذب کند تا از پیوستن آن‌ها به طالبان جلوگیری شود.

انتهای پیام

کد N267893

وبگردی