آفتاب
سفیر ونزوئلا در گفتگو با مهر:

چاوز در "کتاب آبی" اندیشه سیاسی و مبارزاتی خود را تبیین کرده است

چاوز در "کتاب آبی" اندیشه سیاسی و مبارزاتی خود را تبیین کرده است

"آمن هوتب زامبرانو" در مراسم رونمایی از ترجمه "کتاب آبی" به قلم رئیس جمهوری فقید ونزوئلا، این کتاب را در برگیرنده دکترین و اندیشه سیاسی چاوز برای به پیروزی رساندن انقلاب ونزوئلا دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از "کتاب آبی" نوشته "هوگو چاوز فریاس" امروز در غرفه سفارت ونزوئلا در نمایشگاه بین المللی کتاب با حضور "آمن هوتب زامبرانو" سفیر این کشور و نیز "سعید متین" مترجم کتاب مذکور برگزار شد. زامبرانو در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد ویژگی این اثر گفت: چاوز این کتاب را پیش از وارد شدن به عرصه سیاست و ریاست جمهوری ونزوئلا نوشته است و در آن سیر مطالعاتی خود را در مورد اندیشه های سیاسی قهرمانان مبارزات آزادیخواهانه ونزوئلا از جمله "سیمون رودریگز" و "سیمون بولیوار" به نمایش گذاشته است.

وی افزود: چاوز از این اندیشه ها برای شکل دادن به اندیشه سیاسی و دکترین خود استفاده کرده و موفق شده انقلاب مردم ونزوئلا را به پیروزی برساند. به گفته سفیر ونزوئلا در تهران، رئیس جمهوری فقید این کشور توانسته از طریق نوشتن "کتاب آبی" با تئوریزه کردن و تحلیل آموزه های انقلابیونی چون بولیوار و رودریگز، اندیشه مقابله با قدرت های امپریالیستی را شکل بخشد.

زامبرانو در پاسخ به این سوال که چرا نام این اثر "کتاب آبی" انتخاب شده است اظهار داشت: ارتش ونزوئلا در زمانی که چاوز در آن خدمت می کرد از یونیفورم های آبی رنگ برای نیروهای خود استفاده می کرد. به این شکل چاوز خود را همچنان یک سرباز ارتش آزادیبخش ونزوئلا دانسته است. همچنین این نام بی ارتباط با نامی که دانشجویان افسری به دانشگاه ارتش داده بودند یعنی "خانه رویاهای آبی" نیست.  

همچنین"سعید متین" که "کتاب آبی" را به فارسی برگردانده وجود نثری دوگانه را از جمله ویژگی های این اثر دانست و گفت: چاوز در این کتاب به نقل قول از "سیمون بولیوار"، "سیمون رودریگز" و دیگران می پردازد، در این بخش ما شاهد نثری متفاوت هستیم اما بخش هایی که خود وی به نگارش درآورده به زبانی ساده و روان نوشته شده است.

وی افزود: موضوع دیگر نامگذاری سیستم های سیاسی توسط چاوز بر اساس نام های قهرمانان انقلابی ونزوئلا است. با این روش چاوز برای تبیین اندیشه هاسی سیاسی خود در این کتاب خلاقیت به خرج داده است.

گفتنی است در مقدمه "کتاب آبی" که به قلم "نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری ونزوئلا و از یاران نزدیک چاوز نوشته شده آمده است: این کتاب، کتاب رهنمودها و پیش بینی ها و ریشه آغازین "طرح بولیواری" است که در ونزوئلا در حال اجرا است. هر هموطن ونزوئلایی باید این کتاب را که در آن، آینده قرن بیست و یکم کشورمان طرح ریزی شده بشناسد. "کتاب آبی" فرمانده هوگو چاوز تولد جنبش نیرومند ملتی را رقم می زند که امروز نیز به قدرت به مسیر خود ادامه می دهد.

کد N267799

وبگردی