آفتاب

یک روزنامه چینی، ویتنام را تهدید کرد

یک روزنامه چینی، ویتنام را تهدید کرد

تهران - ایرنا - یک روزنامه دولتی چین روز سه شنبه در سرمقاله ای نوشت: چنانچه ویتنام اقدام تنش آمیزی در دریای چین جنوبی انجام دهد، پکن باید درسی را که سزاوارش است به هانوی بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، سرمقاله نویس روزنامه «گلوبال تایمز» چین در واکنش به هشدار روز گذشته - دوشنبه - ویتنام در خصوص حفاری نفتی چین در دریای چین جنوبی این مطلب را نوشته است.

ویتنام روز گذشته اقدام چین برای نصب دکل حفاری نفتی در منطقه ای در نزدیکی جزایر «پارسل» در دریای چین جنوبی و تصمیم برای فعالیت در این منطقه را غیرقانونی خواند و خواستار برچیده شدن دکل و خروج چین از این منطقه شد.

در سرمقاله روزنامه چینی آمده است: به اعتقاد ما هانوی جرات حمله مستقیم به دکل حفاری چین را ندارد و چنانچه ویتنام اقدام بیشتری در این منطقه صورت دهد، اقدامات مقابله ای پکن باید افزایش یابد.

سرمقاله نویس گلوبال تایمز نوشت: چین باید این مساله را ارزیابی کند که آیا اقدامات تهاجمی ویتنام بیشتر از فیلیپین خواهد بود یا خیر و در این صورت، باید سیاست ما در قبال ویتنام تغییر کرده و درسی به هانوی بدهیم که سزاوارش است.

بر اساس این گزارش مناقشه بین چین و ویتنام بر سر مالکیت جزایر «پارسل» همواره جریان داشته است. این جزایر تحت کنترل چین قرار دارد، اما ویتنام ادعای مالکیت بر آن مطرح می کند.

چین از سال 1974 میلادی در پی نبرد با رژیم ویتنام جنوبی تحت حمایت آمریکا و زمانی که نیروهای آمریکایی درحال خروج از ویتنام بودند، کنترل این جزایر را در اختیار گرفت.

بر اساس این گزارش، چین مدعی مالکیت بر تقریبا کل دریای چین جنوبی که گفته می شود دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است، را دارد و همین مساله موجب بروز اختلاف آن با کشورهای همسایه خصوصا ویتنام و فیلیپین شده است.

آساق 1450**1545
کد N266617

وبگردی