آفتاب

سوییس: روسیه تهدید بزرگی است

سوییس: روسیه تهدید بزرگی است

برلین-ایرنا- درآستانه سفر رییس جمهوری سوییس به عنوان رییس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا به روسیه به منظور دیدار و گفت و گو با ولادیمیر پوتین در خصوص تحولات اخیر اوکراین، برن مسکو را به عنوان بزرگترین تهدید برای خود می بیند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه آلمانی زبان برنر سایتونگ، در گزارش سالانه سازمان امنیت سوئیس که از سوی وزارت دفاع درباره وضعیت امنیتی این کشور در سال 2014 تهیه و منتشر شده آمده است:سازمان امنیت سوئیس بیش از همه بخاطر سیاست های روسیه نگران است زیرا به عقیده برن، مسکو در حال گسترش حیطه نفوذ خود در اروپا است.

در گزارش سالانه سازمان امنیت سوئیس که توسط ˈاولی ماوررˈ وزیر دفاع این کشور منتشر شده، با اشاره به اینکه سوییس تقریبا با همه کشورهای جهان روابط حسنه ای دارد، آمده است: وقایع رخ داده درسال گذشته متاسفانه نشان دادند که کشورهای جهان منافع خود را می شناسند و نه دوستان را، با این وجود سوییس روابط خود با کشورهای دیگر را ادامه می دهد ولی برن هم باید مجهز باشد تا بتواند از منافع خود دفاع کند.

گزارش سازمان امنیت سوئیس که وزیر دفاع این کشور بر آن مقدمه نوشته با بر شمردن مهمترین چالش های امنیتی موجود برای این کشور، می افزاید:محیط استراتژیکی که سوییس در آن قرار دارد به خاطر چرخش تقسیم قدرت جهانی از غرب به شرق و جنوب تاثیر پذیر شده است اما سازمان امنیت بیش از همه بخاطر روسیه نگران است زیرا این کشور در حال گسترش حیطه نفوذ خود در اروپا است.

این گزارش می افزاید: روسیه نفوذ خود را بویژه در حوزه اروپا گسترش می دهد. ضمنا در این میان زمینه برای رقابت مجدد بین شرق و غرب نیز فراهم شده است و در حالی که اروپای غربی و شرقی کمتر به بودجه نظامی خود اهمیت می دهد ولی روسیه بودجه نظامی خود را به طور سرسام آوری افزایش داده است.

دراین گزارش همچنین از تروریسم به عنوان یک چالش مهم دیگر برای سوییس نام برده شده که برای این کشور خطرهایی می تواند در بر داشته باشد، البته تاکید شده که سوییس به طور مستقیم هدف گروه های جهادی اسلامی نیست ولی اتباع سوییس در خارج و بویژه در کشورهای اسلامی می توانند مورد خطرهای جدی قرار گیرند و قربانی اعمال خشونت آمیز از سوی آنها شوند.

در گزارش سازمان امنیت سوئیس بااشاره به اعزام تروریست ها به سوریه از اروپا با عنوان ˈجهادیونˈ، آمده است: حضور این افراد از اروپا در کشور سوریه نیز می تواند خطرناک باشد زیرا آنها با بازگشت از این کشور به کشور محل اقامت خود می توانند اقدام به خشونت نمایند.

در بخش دیگری از این گزارش نیز به حملات سایبری بعنوان تهدیدهای جدید اشاره و تاکید شده که اینگونه حملات به ساختاری کلیدی کشور می تواند خطرات جبران ناپذیری را در بر داشته باشد.

در بخش پایانی گزارش سالانه سازمان امنیت سوئیس نیز با اشاره به افشای اطلاعات از سوی ادوارد اسنودن مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، به خطر جاسوسی ها از سوی کشورهای خارجی به عنوان خطر مهم برای کشور اشاره شده است.

روسیه درحالی به عنوان بزرگترین تهدید برای سوئیس معرفی شده است ˈدیدیه بورکهالترˈ وزیر امور خارجه و رئیس جمهور سوییس که امسال ریاست ادواری سازمان امنیت و همکاری اروپا را نیز بعهده دارد چهارشنبه (فردا) در مسکو با پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و درباره بحران اوکراین با او مذاکره خواهد کرد.

به گزارش وزارت امور خارجه سوئیس،بورکهالتر به عنوان رئیس ادواری سازمان امنیت و همکاری اروپا با پوتین دیدار می کند و هدف از ملاقات نیز این عنوان شده که با همکاری های چند جانبه بتوان راه حلی را برای برون رفت از بحران در اوکراین پیدا کرد.

در بیانیه وزرات امورخارجه سوییس در این زمینه آمده است : سازمان امنیت و همکاری اروپا اطمینان دارد که تلاش ها برای اجرای مفاد توافق ژنو باید تقویت شود تا بتواند تاثیر مثبتی را نشان دهد و دیدار بورکهالتر درهفتم ماه می(17اردیبهشت) با پوتین نیز بخشی از این استراتژی است.

اروپام** 1701 ** 1064
کد N266279

وبگردی