آفتاب

درخواست امریکا از دولت لبنان:با سوریه در برگزاری انتخابات همکاری نکنید

درخواست امریکا از دولت لبنان:با سوریه در برگزاری انتخابات همکاری نکنید

بیروت – ایرنا – روزنامه لبنانی « السفیر» در شماره روز سه شنبه خود نوشت: آمریکا از دولت لبنان خواسته است تا در برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه همکاری نکند.

به گزارش ایرنا، السفیر به نقل از یک دیپلمات آمریکایی مرتبط با پرونده لبنان افزود: دولت آمریکا پیام های روشنی برای دولت لبنان ارسال کرده و خواسته است تا شرایط را برای شرکت صدها هزار پناهجوی سوری مقیم لبنان که خواستار شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان هستند، فراهم نکند.

این انتخابات قرار است ماه آینده برگزار شود و از میان حدود یک میلیون و 50 هزار پناهجوی سوری مقیم لبنان که نامشان ثبت شده است، هزاران نفر از دولت لبنان و سفارت کشورشان در بیروت خواسته اند تا زمینه شرکت آنها در انتخابات ریاست جمهوری سوریه را فراهم کنند.

سفارت سوریه در بیروت سرگرم فراهم کردن مقدمات برگزاری این انتخابات در لبنان است.

این دیپلمات آمریکایی افزود: از « جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان خواسته شده تا موضعی در حمایت از انتخابات ریاست جمهوری سوریه از طرف دولت لبنان اعلام نکند و فقط التزام لبنان به اعلامیه بعبدا (کاخ ریاست جمهوری) و سیاست بی طرفی و خویشتنداری را مورد تاکید قرار دهد.

این دیپلمات آمریکایی با اشاره به موضع آمریکا که مخالف برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه است، نوشت که وزیر خارجه لبنان از واشنگتن درخواست کرده تا با « جان کری» همتای آمریکایی خود در چارچوب سفرش به چند کشور بزرگ دیدار کند.

وی افزود : واشنگتن ترجیح داده تا صبر کند و با این دیدار در این برهه زمانی موافقت نکند بویژه اینکه باسیل به یک جریان سیاسی وابسته است که رهبر آن ( میشل عون) نامزد انتخابات ریاست جمهوری لبنان است و این دیدار می تواند تفسیرهای مختلف و پیامدهای گوناگونی داشته باشد.

این دیپلمات آمریکایی در باره تماس های بین المللی و منطقه در باره انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت: پاریس متولی پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان است و در همین چارچوب بود که « فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه شخصا با « ولید جنبلاط» رییس یک حزب سیاسی لبنانی تماس گرفت و از او خواست که نقشی محوری را برای انتخاب یک رییس جمهوری توافقی و مورد قبول همه طرف های سیاسی در لبنان برعهده بگیرد.

وی اضافه کرد: آمریکا از دولت فرانسه خواسته است تا در چارچوب مشورت ها با کشورهای موثر منطقه برای تضمین شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان ، سعودی ها را در این خصوص تحریک نکند.

این دیپلمات آمریکایی افزود: فرانسوی ها به واشنگتن اعلام کرده اند که تهران و حزب الله خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان در موعد مقررهستند و در این زمینه تلاش می کنند و با خلاء سیاسی موافق نیستند اما آمریکا با این نظر موافق نیست.

نمایندگان مجلس لبنان تا 4 خردادماه فرصت دارند تا رییس جمهوری جدید این کشور را ازمیان نامزدهای مسیحی مارونی انتخاب کنند.

جلسه سوم مجلس لبنان برای انتخاب رییس جمهوری قرار است فردا چهارشنبه در صورت به حد نصاب رسیدن تشکیل شود.

نمایندگان پارلمان لبنان در جلسات اول و دوم موفق نشدند رییس جمهوری جدید را انتخاب کنند.

خاورم ** 1324
کد N266019

وبگردی