آفتاب
الجزیره گزارش داد:

تصمیم ترکیه و رژیم صهیونیستی برای از سرگیری روابط دوجانبه

تصمیم ترکیه و رژیم صهیونیستی برای از سرگیری روابط دوجانبه

یک منبع عربی با انتشار گزارشی اعلام کرد که تل آویو و آنکارا قصد دارند با امضای توافقنامه ای به بحرانی که طی 4 سال اخیر در روابط دو طرف به وجود آمده است پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از گذشت چهار از سال تیره شدن روابط آنکارا و تل آویو، بر اثر حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی کمکهای بشردوستانه مرمره و کشته شدن 9 فعال ترک در جریان این حادثه، رسانه های عربی و تحلیلگران سیاسی از آغاز روند از سر گیری ارتباط میان دو طرف خبر می دهند.

الجزیره با انتشار گزارشی در این زمینه اعلام کرده است کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که ترکیه و رژیم صهیونیستی درصدد امضای یک توافقنامه به منظور پایان دادن به رکود چهار ساله ای هستند که در روابطشان ایجاد شده است.

به گفته این کارشناسان، تل آویو آماده است تا مبالغی را به عنوان غرامت به خانواده های فعالان ترک که در جریان حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره  کشته شدند، بپردازد.

در همین راستا یک منبع دیپلماتیک صهیونیستی از وجود رایزنیهایی میان آنکارا و تل آویو برای دستیابی به توافق در خصوص پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حادثه مذکور، خبر داد.

الجزیره به نقل از این منبع دیپلماتیک اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با پرداخت غرامت خواهان ارائه ضمانتی از سوی ترکیه برای پس گرفتن تمام شکایتهای موجود علیه نیروهای ارتش رژیم اسرائیل در دادگاههای ترکیه و ارائه تعهد در خصوص عدم انجام هرگونه فعالیت مشابه در آینده است.

خاطر نشان می شود کماندوهای رژیم صهیونیستی در تاریخ 31 ماه مه 2010 در آبهای بین المللی به کشتی ماوی مرمره، ناوگان کمک رسانی به غزه یورش بردند که در پی آن حمله 9 فعال ترک تبار کشته و 50 نفر دیگر مجروح شدند. در پی این حادثه روابط تل آویو و آنکارا بحرانی شد
 

کد N265820

وبگردی