آفتاب

حمایت مقام آلمانی از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

حمایت مقام آلمانی از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

آنکارا - ایرنا - ˈ استفان ویل ˈ از مسوولان دولتی در ایالت ˈنیدرزاکسن ˈ آلمان ، از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، ویل روزدوشنبه در دیدار با ˈ مولوت چاووش اوغلو ˈ وزیر اتحادیه اروپا ترکیه و مذاکره کننده ارشد این کشور با اتحادیه مذکور گفت : ما از الحاق ترکیه به 28 کشور عضو اتحادیه اروپا حمایت به عمل می آوریم .

وی خواستار بازگشودن فصل های 23 و 24 در باره موضوعات دستگاه قضایی و حقوق اساسی و عدالت ، آزادی و امنیت در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد و افزود: نگرانی هایی برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا وجود دارد که برای کاهش این نگرانی ها بهتر است این دوفصل گشوده شود.

این مسوول دولتی ایالت نیدرزاکسن آلمان درادامه ازمناقشه بین بخش های ترک و یونانی نشین جزیره قبرس به عنوان یکی از مشکلات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا نام برد و گفت : آلمان هرچه زودتر باید موضع روشن در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اتخاذ کند.

مولوت چاووش اوغلو وزیر اتحادیه اروپا ترکیه نیز در این دیدار گفت : مسدود بودن مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیاز به برداشتن گام های لازم و صادقانه از سوی این اتحادیه است.

وی گفت : اگر دو طرف سهم خود را از این گفت وگو ها به خوبی انجام دهند ،گفت وگوها از روند و پیشرفت لازم برخوردار خواهدشد.

مذاکرات نهایی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از سال 2005 ( 1384 )آغاز شد.

خواسته های اتحادیه اروپا از آنکارا درباره انجام اصلاحات بنیادین در سیاست ها و قوانین و بهبود مناسبات با بخش یونانی نشین قبرس، گشودن بندرها و فرودگاه های خود به روی کشتی ها و هواپیماهای این بخش از قبرس و حل اختلافات با یونان در مورد عمق آبهای ساحلی دریای اژه از یک سو و تناقض های فرهنگی این کشور با اروپا مانع همگرایی این کشور با اتحادیه اروپا طی سالهای اخیر شده است.

به رغم گذشت 9 سال از آغاز رسمی مذاکرات عضویت ترکیه، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

از سوم اکتبر سال 2005 که مذاکرات نهایی آغاز شده، تاکنون بحث در 13 سر فصل از سرفصل های 35 گانه آغاز شده و تنها در یک مورد به نتیجه رسیده اند.

به نظر می رسد مشکل ترین نقطه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را باید در بحران قبرس جست وجو کرد.

انگلیس و آمریکا همواره از عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت کرده اند و این امر موجب بروز شک و شبهه در فرانسه و آلمان به عنوان دو کشور مهم اتحادیه اروپا شده است.

خاورم ** 230**536
کد N265788

وبگردی