آفتاب
اخبار بحرین/

یورش به منازل همزمان با برگزاری گفتگوی تمدنها/خودداری آل خلیفه از تحویل پیکر شهید العبار

یورش به منازل همزمان با برگزاری گفتگوی تمدنها/خودداری آل خلیفه از تحویل پیکر شهید العبار

واکنش مخالفان بحرینی به گفتگوی موسوم به تمدنها در این کشور، خودداری آل خلیفه از تحویل پیکر شهید العبار با گذشت 18 روز از شهادت وی و یورش نظامیان به منازل خانواده شهدا از مهمترین اخبار بحرین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه الوفاق، جمعیت ملی دموکراتیک الوحدوی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: هدف رژیم بحرین از برگزاری گفتگوی تمدنها در حالی که احترامی برای آزادی ادیان قائل نیست گمراه کردن جامعه جهانی است.

در این بیانیه آمده است: رژیم بحرین بیش از 35 مسجد را ویران کرده است، انواع تبعیض های را به کار می گیرد، مدارس دینی را تعطیل می کند و شیعیان را زیر فشار گذاشته است. گفتگوی تمدنها نمی تواند برای رژیم مشروعیت به وجود آورد.

جمعیت الوحدوی از شرکت کنندگان در نشست گفتگوی تمدنها خواست که فشارها علیه شیعیان را کم کنند و گول خدعه های رژیم دیکتاتوری بحرین که به اراده مردم احترام نمی گذارد و به دنبال گمراه کردن افکار عمومی بین المللی است، را نخورند.

از سوی دیگر خلیل المرزوق معاون رئیس جمعیت الوفاق بحرین اعلام کرد: گفتگویی که ولیعهد در ژانویه 2014 خواستار انجام آن شد شکست خورده است و ولیعهد از مخالفان خواسته است که شرایط کنونی را بپذیرند اما مخالفان شرایط کنونی را قبول ندارند و در انتخابات فرمایشی تا زمانی که اوضاع تغییر نکند شرکت نمی کنند.

این در حالی است که شورای علمای بحرین در پیامی به شرکت کنندگان در گفتگوی موسوم به تمدنها در بحرین تاکید کرد: گفتگوی تمدنها مطلوب است اما گفتگوی داخلی در بحرین برای رضایت ملت این کشور اولویت دارد.

پنج گروه عمده بحرینی نیز با صدور بیانیه ای مشترک خطاب به شرکت کنندگان در گفتگوی تمدنها اعلام کردند: رژیم بحرین همه روزنه های گفتگو را بسته است و به اقدامات سرکوبگرانه روی آورده است.

یک مرکز حقوق بشری بحرینی نیز با اشاره به برگزاری نشست گفتگوی تمدنها از تاریخ پنج تا هفت ماه مه جاری در بحرین اعلام کرد: نشست در کشوری برگزاری می شود که شاهد بحران عمیق است و تبعیض علیه مخالفان آشکار است.

در بیانیه این مرکز آمده است: سیاست کنونی رژیم بحرین، تفرقه بینداز و حکومت کن است. این سیاست در همه ابعاد کاملا آشکار است. رژیم به جای تلاش برای بهبود اوضاع به دنبال تلاشهایی برای بهتر کردن وجهه خود است. این باعث تاسف است که شیعیان که اکثریت جامعه بحرین راتشکیل می دهند در این نشست حضور ندارند.

مرکز حقوق بشری بحرینی از شرکت کنندگان در نشست گفتگوی تمدنها خواست که به بررسی وضع آشفته کشور بپردازند و از شاه بحرین بخواهند که به خشونتهای دینی پایان دهد و خواستار گفتگوی واقعی میان طیف های مختلف جامعه بحرین شوند.

همزمان با برگزاری نشست گفتگوی تمدنها، نظامیان رژیم بحرین به منزل شهیدان عیسی عبدالحسن و جواد الحاوی در مناطق ستره و کرزکان یورش بردند و همسر و خانواده های این دو را ترساندند.

جمعیت الوفاق اعلام کرد: نظامیان رژیم بحرین بامداد بدون هیچ مجوز قانونی به منزل عیسی عبدالحسین در کرزکان حمله کردند. همچنین نظامیان رژیم به منطقه ستره یورش بردند و کوشیدند که درب منزل او را بشکنند و هنگامی که عاجز شدند به منزل برادر شهید الحاوی یورش بردند در حالی که همسر برادر شهید بدون حجاب سرگرم کار در آشپزخانه بود از وی بازجویی به عمل آوردند و انواع اهانت ها علیه وی روا داشتند و پس از تخریب اثاثیه منازل خارج شدند.

نظامیان رژیم همچنین به منازلی در مناطق ستره، بنی جمره، القدم، مقابه و البلاد القدیم یورش بردند.

از سوی دیگر جمعیت الوفاق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: رژیم همچنان با گذشت 18 روز از شهادت عبدالعزیز العبار پیکر این شهید را تحویل نمی دهد و با دست کاری در گواهی فوت به دنبال فرار دادن قاتلان وی است. این استبداد و اهانت آشکار رژیم است. رژیم با خونسردی به اقدامات سرکوبگرانه خود ادامه می دهد و تظاهرات مسالمت آمیز را سرکوب می کند.

کد N265701

وبگردی