آفتاب
اعرافی:

ارائه اسلام سکولار، مهم‌ترین آسیب‌های تهدیدکننده جهان اسلام است

ارائه اسلام سکولار، مهم‌ترین آسیب‌های تهدیدکننده جهان اسلام است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: هویت‌زدایی از اسلام و ارائه اسلام سکولار مهم‌ترین آسیب‌های تهدیدکننده جهان اسلام است که دشمنان به شدت آن را دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار چند تن از استادان دانشگاه‌های بوسنی با اشاره به روابط ویژه جمهوری اسلامی ایران و بوسنی هرزگوین تأکید کرد: بین ملت ایران و بوسنی علاوه بر مسائل دینی اشتراکات و قرابات دیگری وجود دارد که این اشتراکات و قرابت‌ها را می‌توان در زمینه فکری، معرفتی، فلسفی، عقلانی و عرفانی دانست.

وی با اشاره به درگیری چندین ساله جهان اسلام با تعارض مدرنیته و سنت گفت: در حدود 300 سال گذشته تمام جهان اسلام درگیر مدرنیته و سنت بوده است و به‌دنبال این بوده‌اند که چطور می‌توان تحولات امروز را با گذشته پیوند داد.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) در ادامه به الگوی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی قائل به الگویی از تمدن اسلامی است که شاخصه‌های مادی را پذیرفته اما در عین حال همه آن‌ها را در سایه نگاه اسلامی، معنویتی و فکری می‌بیند.

این عضو جامعه مدرسین، حوزه بالکان را حوزه بین شرق و غرب دانست و افزود: به دلیل قرار گرفتن حوزه بالکان بین شرق و غرب، تعارض مدرنیته و سنت در آنجا بیشتر از هر جای دیگر بوده است، به نحوی که هنوز این امر در آن منطقه وجود دارد؛ لذا هرگونه تلاش علمی در حوزه بالکان ارزش بالاتری نسبت به نقاط دیگر خواهد داشت.

وی خطاب به استادان ادامه داد: شما در خط مقدم فکری و اندیشه‌ای قرار دارید و آنچه شما انجام می‌دهید بر همه جهان اسلام تأثیرگذار خواهد بود؛ لذا کار شما بسیار مهم و ارزشمند است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به وجود چند آسیب در جهان اسلام و به‌ویژه در حوزه بالکان اظهار کرد: اولین آسیب، تلاش برای هویت‌زدایی از اسلام است، زیرا سعی می‌شود تا نسل آینده را از نگاه اسلامی دور کنند. البته این امر فقط مربوط به حوزه بالکان نیست و در همه جای دنیای اسلام به چشم می‌خورد اما در منطقه بالکان این حرکت شدیدتر و تندتر است.

وی آسیب دوم را ارائه اسلام سکولار دانست و گفت: اسلامی که آنجا در پی گسترش آن هستند، اسلام سکولار است که باید به آن توجه و اهتمام خاص داشته باشید.

اعرافی گسترش اسلام متحجر را نیز آسیب دیگر برشمرد و تأکید کرد: خیلی‌ها به‌دنبال آن هستند که اسلام متحجر، خشک و متعصبانه را به آنجا بیاورند. گروهی که مردم و انتخابات را قبول ندارند و برای فلسفه، عقل، اندیشه‌ورزی و تعامل خوب ارزشی قائل نیستند.

وی جنگ‌های مذهبی را آسیب دیگر دانست و ادامه داد: برخی به شدت به‌دنبال گسترش جنگ‌های مذهبی هستند در حالی که منطق جامعةالمصطفی(ص) به تأسی از انقلاب اسلامی وحدت اسلامی است و اسلام را فراتر از نژاد و قوم و مذهب می‌دانیم و به مسائل قومی توجهی نداریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی آسیب آخر را عقب‌ماندگی علمی دانست و گفت: مسلمانان نباید از نظر علمی و فناوری عقب بیافتند و یا خدای ناکرده دچار خرافات شوند که این آسیب بزرگی برای جهان اسلام و به‌ویژه برای شماست که بین شرق و غرب قرار دارید.

اعرافی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم مجموعه کارهای صورت گرفته زمینه شکل‌گیری کارهای بیشتر را با نگاه عقلانی و دور از تعصبات فراهم آورد.

انتهای پیام

کد N265359

وبگردی