آفتاب
رایزنی ایران و رییس بازرسان آژانس

رهیافت پادمان راکتور اراک در رایزنی با آپارو/ آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 از فردا

رهیافت پادمان راکتور اراک در رایزنی با آپارو/ آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 از فردا

مذاکرات ایران و آژانس درباره رهیافت پادمان راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک انجام و دو طرف به جمع‌بندی درباره رهیافت رسیدند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماسیمو آپارو، رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد روز دوشنبه به منظور گفت‌وگو درباره رهیافت پادمان راکتور اراک و نیز بازدید از معدن ساغند و کارخانه اردکان یزد وارد تهران شد.

گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی مقامات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی صبح روز دوشنبه در سازمان انرژی اتمی برگزار و پایان یافت.

اطلاعات طراحی به روز شده (DIQ) مربوط به راکتور آب سنگین اراک پیش از این نیز به آژانس ارائه شده است.

بر اساس این گزارش، هفت اقدامی که ایران باید در چارچوب دومین مرحله از همکاری‌هایش با آژانس تا 25 اردیبهشت انجام دهد به شرح زیر است:

۱ ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد،

۲ ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان،

۳ تحویل پرسش‌نامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR 40 (اراک)،

۴ ‌اقدام در راستای به نتیجه رسانیدن رهیافت پادمان برای راکتور IR ۴۰ (اراک)،

۵ ارایه اطلاعات مورد توافق دو طرف‌ و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد،

۶ ارایه اطلاعات مواد چشمه source material، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت و یا غنی‌سازی نرسیده است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران،

۷ و ارایه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی‌های ایمن)

به گزارش ایسنا‌، این هفت اقدام در هفته جاری با بازدید بازرسان از معدن ساغند و کارخانه اردکان یزد نهایی می‌شود.

بازرسان آژانس به سرپرستی ماسیمو آپارو، رییس بازرسان آژانس روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه از معدن استخراج اورانیوم ساغند و تغلیظ اردکان یزد بازدید می‌کنند.

هم‌چنین گزارش EBW یا همان چاشنی‌های انفجاری یکی از هفت اقدام مورد اشاره در مرحله دوم همکاری‌های ایران با آژانس پیش از این به آژانس ارایه شده است.

موضوع چاشنی‌های انفجاری از موضوعاتی است که در چارچوب ابعاد احتمالی نظامی مورد اشاره آژانس قرار دارد.

مذاکرات بعدی ایران و آژانس در پایان اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، اما هنوز زمان و مکان مذاکرات بعدی نهایی نشده است. البته این احتمال وجود دارد که 25 اردیبهشت ماه در وین نشست مقدماتی میان ایران و آژانس برگزار شود.

به گزارش ایسنا، مراحل پایانی اجرای مرحله دوم از همکاری‌های ایران و آژانس در حالی در تهران انجام می‌شود که هیات‌های کارشناسی ایران و 1+5 در نیویورک از فردا سه‌شنبه تا پایان هفته جاری درباره موضوعات مطرح در چارچوب توافق جامع برگزار می‌شود.

حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان که سرپرستی هیات شرکت‌کننده در سومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در ان پی تی 2015 را بر عهده دارد و از هفته گذشته در نیویورک به سر می‌برد هم‌زمان هدایت مذاکرات کارشناسی ایران با 1+5 را بر عهده دارد.

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 از 24 اردیبهشت به مدت دو روز در وین برگزار می‌شود. قرار است کاترین اشتون و محمد جواد ظریف یک روز قبل از مذاکرات رسمی (23 اردیبهشت) در چارچوب شام کاری درباره آخرین مواضع و جمع‌بندی درباره مذاکرات بعدی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

انتهای پیام

کد N265265

وبگردی