آفتاب
آیت الله صافی گلپایگانی:

تربيت ديني و علمي دانش آموزان وظيفه بزرگ معلمان است/ حق معلمان ادا نشده است

تربيت ديني و علمي دانش آموزان وظيفه بزرگ معلمان است/ حق معلمان ادا نشده است

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان تربيت ديني و علمي دانش آموزان را وظيفه بزرگ معلمان عنوان کرد و گفت: هدايت حتي يك نفر در نزد خداوند ثواب و اجر فراواني دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني صبح دوشنبه در دیدار مدير كل و معاونان آموزش و پرورش استان قم، ضمن تقدير و تشكر از حاضران در جلسه، به تشريح ارزش والاي مقام معلّم و وظايف معلمان عزيز در برابر اين مسئوليت بزرگ، پرداخت.

وی با اشاره به روايت شريفي از پيامبر اكرم (ص) اظهار داشت: تمام انبيا براي اين مبعوث شدند كه معلم بشريّت باشند. پيامبر مكرم اسلام (ص) فرمودند كه «إنما بعثت معلماً» من براي اين برانگيخته شدم كه به مردم تعليم بدهم و معلّم آنها باشم؛ معلّم معارف و دستورات الهي.

معلمی شغل انبياست

استاد برجسته حوزه با بيان اينكه معلّمي مانند بقيه مشاغل نيست، ‌افزود: معلّمي شغل عادي نيست، بلكه شغل انبياست. هيچ چيز بهتر از آيات قرآن و روايات شريفه اهل البيت (ع) نمي‌تواند مقام معلم را توصيف كند؛ آنجا كه قرآن كريم در معرّفي پيامبر رحمت مي فرمايد: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» يعني مقام پيامبر، مقام معلمي است و به همين خاطر معلمان عزيز بايد قدر اين شغل الهي را بدانند و متوجه باشند كه چه وظيفه بزرگي بر عهده آنها گذاشته شده است.

آيت الله صافي در قسمت ديگري از سخنان خود با اشاره به وظيفه بزرگ معلمان در تربيت افراد جامعه، گفت: تربيت ديني و علمي دانش آموزان، وظيفه بزرگ معلمان است. عمده اين است كه خود معلمان، مقام خود را كم نگيرند و بدانند اين توفيق بزرگي است كه يك نفر دانش آموز را به تربيت علمي و ديني، تربيت كنند.

وی با توجه به تعداد زياد دانش‌آموزان گفت:‌ وظيفه، بسيار حساس و سنگين است؛ حتي اگر ده نفر هم دانش‌آموز زير دست معلم بودند باز هم وظيفه سنگين بود. اين تعداد زياد دانش آموزان كه امانت‌هاي مردم در دست شما هستند، همه را بايد با راه راست و اخلاق صحيح و معارف ديني و قرآني آشنا کرد و بدانيد هدايت حتي يك نفر از آنها در نزد خداوند متعال ثواب و اجر فراواني دارد.

قدر معلّمان در جامعه شناخته نشده است

این مرجع تقلید شیعیان در ادامه با اشاره به لزوم قدرداني همگان از مقام والاي معلمان بيان كرد: با اين همه ارزش والاي مقام معلّم، آن طور كه بايد، قدر معلّمان در جامعه شناخته نشده است و حق آنها ادا نمي‌شود. همه از مردم و مسئولان بايد قدردان اين عزيزان باشند.

وی در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به سوابق شهر مقدس قم در تربيت عالمان متعهّد و ديندار گفت: شهر قم، شهر اهل بيت(ع) است و از ابتدا، جايگاه معلّمان متعهد و ديندار بوده است. همه بزرگان و محدثان و فقهاي قم، معلم بوده‌اند واين امر، وظيفه شما عزيزان را سنگين تر مي‌كند.

آيت الله صافي در پايان اين ديدار، توفيق بيشتر معلمان را براي تعليم معارف الهي به دانش آموزان از خداوند متعال مسألت کرد.

در ابتداي اين ديدار، حمیدرضا شيخ الاسلام مديركل محترم آموزش و پرورش قم، با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي اين سازمان، به تشريح برنامه‌هاي آينده آموزش و پرورش قم پرداخت.

 

کد N265187

وبگردی