آفتاب

کرملین: مواضع غرب در مورد آتش سوزی اودسا مغرضانه است

کرملین: مواضع غرب در مورد آتش سوزی اودسا مغرضانه است

مسکو- ایرنا- دیمیتری پسکوف سخنگوی ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه مواضع آمریکا و کشورهای غربی متحد آن در مساله آتش سوزی اودسا (در جنوب اوکراین) را که بر اثر آن دهها نفر کشته و حدود 200 نفر مجروح شدند، مغرضانه خواند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پسکوف روز دوشنبه در نشستی خبری در مسکو گفت: توجیه اقدامات سرکوبگرانه مقامهای اوکراینی در شرایطی که چند ماه پیش کشورهای غربی اجازه برقراری نظم و امنیت در این کشور توسط ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری (برکنار شده) اوکراین را نمی دادند اوج بیشرمی است.

وی افزود: با تاسف شدید شاهد تایید عملیات سرکوبگرانه و اقدامات سران کی یف در ارتباط با مناطق جنوب و شرق اوکراین از سوی غرب هستیم.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه گفت: اظهارات برخی مقامهای غربی را مبنی بر این که حق انحصاری بکارگیری زور باید به دولت اوکراین تعلق گیرد غیرقابل قبول می دانیم.

وی اضافه کرد: به این وسیله شرکای غربی قتل و کشتار مردم در مناطق جنوب و شرق اوکراین را توجیه می کنند و این در حالی است که توجیه عملیات سرکوبگرانه علیه ساکنان این مناطق اوج بیشرمی و سودجویی در نظام مناسبات بین المللی است.

پسکوف با بیان این که همین افراد چند ماه پیش به یانوکوویچ اجازه بکارگیری زور برای برقراری نظم و امنیت در مناطق اوکراین را نداده بودند، اظهار داشت: این گونه تغییر اساسی مواضع در طول چند ماه را فقط می توان سودجویی خواند.

وی افزود: این گونه رفتارها باعث می شود افرادی که جنایت های رژیم اوکراین را تایید می کنند در این جنایت ها شریک شوند.

روز جمعه در اودسا میان طرفداران روسیه از یک طرف و جمعی از طرفداران تیم های فوتبال و افراط گرایان خواهان اوکراین واحد، درگیری شدید رخ داد.

طرفداران روسیه پس از حمله طرف مقابل به ساختمان اتحادیه های کارگری پناه بردند اما افراط گرایان این ساختمان را به آتش کشیده و 38 نفر از افراد محبوس در آن کشته و حدود 200 نفر دیگر مصدوم شدند.

حال بیش از 40 نفر از مصدومین بسیار وخیم گزارش شده بود.

گزارش های رسیده از مناطق جنوب و شرق اوکراین حاکی از ادامه درگیری های نیروهای امنیتی و طرفداران فدرالی شدن حکومت اوکراین است که از اواسط ماه آوریل گذشته به درگیری های خونین انجامیده و بر اثر آن دهها نفر از دو طرف جان خود را از دست داده و شمار زیادی مجروح و روانه بیمارستان شده اند.

اروپام/2242**۵۱۸** 1337
کد N265172

وبگردی