آفتاب
اخبار عراق/

پیشتازی ائتلاف قانون پس از شمارش 30 درصدی آراء/ابهام در ائتلاف بندی متحدون

پیشتازی ائتلاف قانون پس از شمارش 30 درصدی آراء/ابهام در ائتلاف بندی متحدون

پیشتازی ائتلاف دولت قانون مطابق شمارش 30 درصدی کمیته مستقل انتخابات عراق، ادامه گمانه زنی ها درباره ائتلاف بندی متحدون از مهمترین اخبار این کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه النهرین، عماد جمیل مسئول امور اجرایی کمیته مستقل انتخابات عراق گفت: 30 درصد از شمارش آراء به اتمام رسیده است و کمیته مستقل انتخابات می کوشد که تا ظرف دهه اول ماه جاری میلادی نتایج اولیه را اعلام کند.

وی افزود: علل تاخیر به وجود آمده در اعلام نتایج به سبب تطابق برگه های اخذ رای با دستگاه انگشت نگاری است تا مشکلات و شکایات انتخاباتی از سوی گروههای سیاسی مطرح نشود. این دستگاه به انتخابات قوت بخشید.

الجمیلی بیان کرد: نتایج کنونی که از شمارش آراء حاصل شده است از پیشتازی ائتلاف دولت قانون و دومی ائتلاف مواطن حکایت دارد اما این نهایی نیست به ویژه که نتایج برخی مناطق تا سی درصد مشخص شده و برخی مناطق هنوز مشخص نشده است.

وی تاکید کرد: مراکز شمارش آراء از ساعت هفت صبح تا ساعت هفت عصر فعال هستند و تمام تمرکز خود را به کار بسته اند تا مشکلات و شکایات مطرح نشود. نتایج تا بیست الی سی روز آینده اعلام می شود و نتایج به شکل سی دی در اختیار گروههای سیاسی قرار خواهد گرفت.

الجمیلی بیان کرد: گروههای سیاسی نتایج را از طریق ناظران انتخاباتی می دانند و آنچه کمیته مستقل انتخابات طی روزهای آینده اعلام خواهد کرد تفاوت جزیی با آن دارد.

این در حالی است که سهاد العبیدی عضو ائتلاف متحدون برای اصلاح گفت: در ائتلافات میان الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و متحدون به رهبری النجیفی ائتلاف صالح المطلک جایی نخواهد داشت.

همزمان حمید الزوبعی عضو متحدون از ائتلاف جدیدی که با متحدون، المواطن، الاحرار و ائتلاف کردستان تشکیل خواهد شد خبر داده بود.

این در حالی است که علی شلاه عضو ائتلاف دولت قانون تاکید کرد: بحثهایی که وجود دارد مبنی بر اینکه ائتلاف دولت قانون به سبب اصرار برای نامزدی نوری المالکی اپوزیسیون در داخل پارلمان تشکیل خواهد داد با واقعیت و دموکراسی تطابق ندارد زیرا در همه کشورهای دموکراتیک در دنیا برنده مورد احترام است و با آن برای تشکیل کابینه رایزنی خواهد شد. ائتلاف دولت قانون بالاترین آراء را به دست آورده است و مردم با رای های خود تضمین کافی به ائتلاف قانون دادند.

 هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق اعلام کرد: عراق از گروههای مسلح به ویژه در الانبار رنج می برد و خواستار همکاری و هماهنگی امنیتی برای مبارزه با تروریسم است.

وی با اشاره به تاثیر بحران سوریه بر اوضاع امنیتی و انسانی و دیموگرافی کشورهای همسایه سوریه افزود: عراق میزان 240 هزار آواره سوری در استانهای مختلف خود است. اجرایی کردن قطعنامه 2139 شورای امنیت برای کمک رسانی به آوارگان در داخل سوریه اهمیت دارد به ویژه که این آوارگان باری بر دوش کشورهای همسایه سوریه هستند. کشورها باید به تعهدات مالی خود در قبال کمک به آوارگان کمک کنند.

زیباری گفت: ریشه های بحران مربوط به آوارگان سیاسی است و باید با ایجاد راهکار سیاسی برای بحران سوریه شرایط را برای بازگشت امن آنها ایجاد کرد.

از سوی دیگر طارق الهاشمی معاون فراری رئیس جمهوری عراق مدعی شد: کسانی که به نوری المالکی رای داده اند یا فاسد هستند یا نادان بی خبر هستند. وی از نمایندگان اعراب سنی خواست که متحد عمل کنند.

این اظهار نظر طارق الهاشمی در حالی است که جابر الجابری عضو ائتلاف متحدون برای اصلاح گفت: ما بقیه گروههای سیاسی رایزنی خواهیم کرد و مشکلی با هیچ گروهی نداریم. ما منتظر نتایج نهایی انتخابات برای آگاهی از حجم هر فهرست هستیم.

وی افزود: هماهنگی میان فهرست الوطنیه، متحدون برای اصلاح برای وحدت دیدگاه ها وجود دارد.

الجابری از احتمال معرفی شدن نوری المالکی برای سومین بار در پست نخست وزیری عراق نیز گفت: سیاست خط قرمز ندارد و نوری المالکی ممکن است که برای سومین بار نخست وزیر شود.

فارس السنجاری دیگر عضو این فهرست نیز گفت: نزدیکترین ائتلاف با ما ایاد علاوی و صالح المطلک و گروههای جدیدی که ممکن است پیروز شوند است.

کد N265126

وبگردی