آفتاب
سخنگوی اتحادیه اروپا در گفتگو با مهر:

تنش های غرب با روسیه عامل بحران اوکراین نیست/اروپا بنا به خواست کی یف وارد تحولات شد

تنش های غرب با روسیه عامل بحران اوکراین نیست/اروپا بنا به خواست کی یف وارد تحولات شد

سخنگوی کمیسر امور توسعه و همسایگان اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرگزاری مهر، این فرضیه را که "علت اصلی ادامه بحران در اوکراین تنش های میان غرب و روسیه است" به کلی رد کرد و عنوان داشت که بروکسل نقشی در تصمیم گیری های کی یف ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، "استفان فیول" کمیسر امور توسعه و همسایگان اتحادیه اروپا مسئول مستقیم مذاکره بروکسل با کشورهایی که خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا و یا گسترش روابط با این اتحادیه هستند است. از همین رو این فرد از نزدیک در جریان تحولات اوکراین و بحران موجود در این کشور قرار دارد. برای اطلاع بهتر از مواضع اتحادیه اروپا در خصوص اوکراین و اقدامات آن برای حل بحران این کشور با "پیتر استانو" سخنگوی فیول به گفتگو نشستیم.

سخنگوی کمیسر امور توسعه اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که "از نگاه اتحادیه اروپا دلیل اصلی ادامه بحران در اوکراین چیست؟ آیا می توان گفت که تنش های میان روسیه و غرب دلیل اصلی ادامه این بحران بوده است؟" گفت: دلیل اصلی بحران اوکراین تنش های میان غرب و روسیه نیست بلکه این وضعیت نتیجه اقدامات روسیه علیه اوکراین است که از سال گذشته آغاز شده اند. پس از نشست نوامبر سال گذشته که در ویلنویس و با موضوع همکاری های شرقی برگزار شد و اوکراین پذیرفت که توافقنامه همکاری را با اتحادیه اروپا امضا کند، کی یف از لحاظ سیاسی و اقتصادی تحت فشارهای روسیه قرار گرفت.

این مقام اروپایی در ادامه گفت: پس از آن شاهد افزایش فشارهای اقتصادی، تهدید و اقدامات نیابتی با هدف تحریک مردم برای تظاهرات و بی ثبات کردن اوکراین بودیم. این اقدامات با این هدف انجام می شد که مردم اوکراین را از فرصت جدیدی که بدست آورده بودند دور کنند.

استانو در ادامه به فرایند استقلال کریمه از کی یف اشاره کرد و گفت: انضمام غیرقانونی کریمه به روسیه که تخطی آشکار از حقوق بین الملل و معاهده "هلسینکی فیلا" که به موجب آن امنیت مرزها در اروپا تامین می شود، بود. و به همین دلیل بود که "استفان فیول" کمیسر امور توسعه اتحادیه اروپا اعلام کرد که به موجب تبعات این بحران ما با جدی ترین بحران ها و تهدیدها در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا کنون مواجه هستیم.

خبرگزاری مهر: چرا با وجود شدت یافتن این بحران، اروپا و آمریکا همچنان علاقه مند هستند تا به عنوان شریک اصلی اوکراین مطرح باشند؟ منافع اتحادیه اروپا در اوکراین چیست؟ آیا این منافع موجب گیر افتادن اوکراین در این بحران نشده؟ آیا این بحران تاثیری در برنامه اتحادیه اروپا برای گسترش روابط و امضای قرارداد با کشورهای همسایه روسیه دارد؟

استانو: اوکراین بارها از تمایلات اروپایی خود سخن گفته و از اراده خود برای گسترش روابط با اتحادیه اروپا تا حد امکان خبر داده بود. ما فقط با پیشنهاد کردن یک توافق نامه به این خواسته پاسخ دادیم. به موجب این توافق نامه امکان انجام همکاری های سیاسی و یکپارچه سازی اقتصادی فراهم می شد. این بدان معنا بود که ما (اوکراین و اتحادیه اروپا) هر دو باید به ارزش ها و اصول مشترکی در زمینه دموکراسی، حاکمیت قانون، احترام به حقوق اساسی و آزادی می رسیدیم و در کنار آن تجارت آزاد انجام می دادیم. این توافق "توافقنامه مشارکت" بود. این توافق نامه فرصت هایی را برای مردم اوکراین بوجود می آورد و وقتی آنها دیدند که از این فرصت ها محروم شده اند در ماه نوامبرسال گذشته به خیابان ها آمدند و اعتراضات اوکراین آغاز شد.

سخنگوی کمیسر امور توسعه اتحادیه اروپا در مود توافقنامه آزاد تجاری که قرار بود میان کی یف و بروکسل امضا شود نیز گفت: این قرارداد برای ایجاد بخش های جدید در اوکراین نبود. این یک بازی برد و باخت نبود این توافق برای ایجاد فرصت های متعدد بود. این فرصت ها نه تنها برای اوکرین بود بلکه برای همسایگان این کشور از جمله روسیه نیز ایجاد فرصت می کرد. ولی روسیه همچنان با این توافق مخالفت می کند و معتقد است که این توافق یک بازی برد و باخت است. روابط اتحادیه اروپا با اوکراین به اندازه روابط تاریخی کی یف با مسکو گسترده نیست. ما خواهان گسترش روابط هستیم و حاضریم در مورد آن با روسیه وارد مذاکره شویم و به تمام برداشت های اشتباه و نگرانی های مسکو پاسخ دهیم اما متاسفانه کرملین به این خواسته (مذاکره با اورپا) پاسخ نمی دهد.

از دید اتحادیه اروپا بهترین راه ممکن برای پایان دادن به بحران اوکراین چیست؟

استانو: هدف کلی اتحادیه اروپا حل بحران اوکراین بر اساس تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال این کشور و همچنین حق مردم اوکراین برای تصمیم گیری بر اساس قانون اساسی و آینده سیاسی کشور است. برای حل این بحران باید البته استانداردهای بین المللی نیز رعایت شوند. بر همین اساس ما هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ اقتصادی از اوکراین حمایت می کنیم.

"یولیا تیموشنکو" نخست وزیر اسبق اوکراین، خواستار پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شده است. اگز چنین چیزی ممکن شود با توجه به حساسیت های روسیه در مورد گسترش روسیه به شرق، پیش بینی شما در مورد آینده منطقه چگونه است؟

استانو : ما بر اساس پیش بینی کار نمی کنیم اما آنچه در این رابطه مشخص است این حقیقت است که اتحادیه اروپا هرگز به اوکراین این امر را دیکته نمی کند که وارد چه اتحاد و یا ائتلافی شود. ما به عنوان اتحادیه اروپا از حقوق هر کشوری برای تعین آزادانه سرنوشت خود حمایت می کنیم.

پرسش نهایی مهر از سخنگوی کمسیر امور توسعه و همسایگان اتحادیه اروپا در مورد تحریم های جدید اتحادیه اروپا و کارآیی آنها بود که استانو از پاسخ به این پرسش خودداری کرده و عنوان داشت که مسئولیت وی به گونه ای نیست که بتواند جواب این پرسش را بدهد.

--------------------------------

مصاحبه از عبدالحمید بیاتی

کد N265098

وبگردی